מקורות איראניים דיווחו היום (ראשון) כי לאחר סיום הסבב האחרון של שיחות הגרעין בווינה, המשלחת הצרפתית פעלה על מנת לעכב את התקדמות השיחות בין איראן למעצמות. סוכנות הידיעות "IRNA" האיראנית ציינה, כי "המשלחת הצרפתית לא מילאה את תפקידה בשיחות בווינה וניסתה לעכב את המשא ומתן המתנהל".

עוד דווח כי ההתקדמות שהושגה בסבב האחרון של השיחות הייתה בזמן שהמשלחת הצרפתית נעדרה מהן, וכי עם חזרתם של הצרפתים לשולחן המשא ומתן, נרשם עיכוב ואיטיות רבה בהתקדמותה שיחות. סוכנות הידיעות האיראנית הדגישה כי "זו אינה הפעם הראשונה שצרפת פועלת על מנת לשבש את השיחות ולמלא את רצון הנשיא. לצרפתים הייתה עמדה דומה בשיחות הגרעין של 2015, והיה להם חזון דומה לחזונה של הישות הציונית, בפרט לפני הכם הגרעין". 

אנתוני בלינקן על שיחות הגרעין והסיכוי לתקיפה ישראלית באיראן (Reuters)

ביום שישי האחרון אמר שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן כי "מנהלי המשא אומתן האירופים לא הציגו יוזמות מעשיות חדשות, והשתתפותם לא הייתה בונה בסבב האחרון של השיחות בווינה שנפסקו ב-17 בדצמבר". דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה אמר כי "בכל סבב שיחות אנו עומדים בפני מלחמה תקשורתית של חלק מהטרויקה האירופית", והדגיש כי "האופטימיות והפסימיות לגבי המשא ומתן הן חלק מלוחמה פסיכולוגית".

כאמור, סבב השיחות הגרעין השמיני בין איראן למעצמות יתחדש מחר בבירת אוסטריה. בשבוע האחרון אמרו דיפלומטים מבריטניה, צרפת וגרמניה כיהם מאוכזבים מההחלטה שהפתיעה את נציגי מעצמות אירופה בשיחות, אשר סברו כי הושגה התקדמות שתאפשר לעבור לדיונים רציניים יותר. הם הדגישו כי הזמן הולך ואוזל עבור איראן.

"בעוד כמה שבועות הרווחים שניתן להפיק מהסכם הגרעין מ־2015 יהיו לא רלוונטיים", אמרו. "אנו מתקרבים במהירות לסוף הדרך בכל הנוגע למו"מ. תוכנית הגרעין של איראן מתקדמת יותר מאי פעם. קריטי שאיראן תימנע מצעדים שיסלימו את המצב. עם זאת, הושגה התקדמות טכנית, שמקרבת אותנו למקום שבו היינו בחודש יוני".