בית המשפט העליון של רוסיה הורה היום על סגירתו של "ממוריאל אינטרנשיונל", ארגון זכויות האדם הוותיק ביותר במדינה שתיעד במשך יותר משלושה עשורים את הפשעים הגדולים בימי ברית המועצות.

השופטת אלה נזרובה הודיעה כי היא מורה להפסיק לחלוטין את פעילותה של האגודה להיסטוריה חינוכית של "ממוריאל" ולפרק את כל היחידות שלה. זאת אחרי שקיבלה את עמדת התביעה כי הארגון הפר את החוק האוסר על פעילות של "סוכנים זרים" וכי הוא "יצר מצג מוטעה של ברה"מ בתור מדינת טרור" ואף "הלבין ושיקם פושעים נאצים".

הפסיקה לא פירטה את המניעים להחלטה, ובארגון "ממוריאל" הודיעו כי הם מתכוונים לערער על הפסיקה וכי הם גם מתכוונים להגיע לבית הדין האירופי לזכויות אדם. "אנחנו רואים את ההחלטה הזו כבלתי חוקית וחסרת ביסוס", אמרה עורכת הדין, מריה אייסמונד. "זו החלטה בלתי הוגנת שתפגע במדינה. זה סימן עלוב לכך שהחברה שלנו והמדינה שלנו נעות בכיוון השגוי".

מחר אמור בית המשפט העירוני של מוסקבה לקבוע אם לקבל את דרישת התביעה לסגור גם את מרכז זכויות האדם של ממוריאל, אשר מקיים רשימה של האסירים הפוליטיים ברוסיה כיום, בהם אלכסיי נבלני. התביעה האשימה כי המרכז "מצדיק פעילויות טרור" מאחר שהרשימה כוללת גם חברים של ארגונים דתיים אסורים.

ארגון "ממוריאל"הוקם בסוף שנות ה-80, כאשר ברית המועצות החלה את התפרקותה, והיו"ר הראשון היה אנדריי סחרוב, זוכה פרס נובל לשלום ואחד המתנגדים הבולטים למשטר הסובייטי. הארגון פעל לתעד את הפשעים ההיסטוריים של המשטר הקומוניסטי, במיוחד תחת שלטונו של יוסיף סטלין.

הפסיקה נגד ארגון "ממוריאל" היא אחד השיאים בדיכוי שמוביל הנשיא ולדימיר פוטין נגד ארגוני האופוזיציה וזכויות האדם במדינה, במיוחד בשנה הנוכחית, כחלק ממאמציו לחזק את שליטתו ולשנות את התדמית של המשטר הסובייטי, 30 שנה לאחר קריסתו.

"עם סגירת הארגון, הרשויות הרוסיות רומסות את זכרם של מיליוני הקורבנות שנרצחו בגולאגים", נמסר מארגון אמנסטי אינטרנשיונל. "הסגירה מייצגת התקפה ישירה על חופש הביטוי וחופש ההתאגדות. השימוש בחוק 'סוכנים זרים' כדי לפרק את הארגון הוא התקפה בוטה על החברה האזרחית וניסיון לטשטש את הזיכרון הלאומי של הדיכוי הממלכתי".