נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, האשים היום את קודמו, דונלד טראמפ, באחריות ישירה למתקפה של תומכיו על גבעת הקפיטול לפני שנה בדיוק בגלל טענותיו כי הוא ניצח בבחירות לנשיאות. "נשיא ארה"ב לשעבר יצר והפיץ רשת של שקרים לגבי בחירות 2020", אמר ביידן בטקס שנערך בגבעת הקפיטול, בדיוק שנה אחרי שתומכיו של הנשיא הקודם הסתערו על הקונגרס במהלך הדיון על אישור הניצחון של ביידן בבחירות.

 ב-6 בינואר אשתקד, מיד לאחר שטראמפ סיים את נאומו בעצרת נגד תוצאות הבחירות, הסתערו מאות מתומכיו על גבעת הקפיטול בוושינגטון, בעת שהמחוקקים קיימו את הדיון לאישור ניצחונו של ביידן. סגן הנשיא לשעבר, מייק פנס, יחד עם חברי הקונגרס והסנאט נמלטו למקום מבטחים כאשר המתפרעים פרצו לתוך האולמות והתעמתו עם שוטרי הקפיטול במשך שעות ארוכות. ארבעה בני אדם נהרגו במהלך ההתפרעויות, בהם מפגינה שנורתה למוות, שוטר אחד מת כעבור יממה ועוד ארבע שוטרים התאבדו בחודשים הבאים.

 "טראמפ עשה את זה כי הוא מעריך כוח על פני עיקרון, כי הוא רואה את האינטרסים שלנו כחשובים יותר מאשר האינטרסים של ארצו", האשים ביידן בנאומו היום. "בגלל שהאגו שלו חשוב לו יותר מאשר הדמוקרטיה או החוקה שלנו. הוא לא יכול לקבל שהוא הפסיד, אפילו שזה מה ש-93 סנאטורים, התובע הכללי שלו, הסגן שלו, המושלים ופקידי הממשל בכל מדינת מפתח אמרו: הוא הפסיד. זה מה ש-81 מיליון תושבים עשו כשהם הצביעו עבור דרך חדשה קדימה".

הנשיא האמריקאי התריע כי ארה"ב אינה יכולה להרשות לעצמה אירוע דומה. "בפעם הראשונה בהיסטוריה שלנו, נשיא לא רק הפסיד בחירות, הוא ניסה למנוע את העברת השלטון בדרכי שלום כאשר המון אלים חדר לקפיטול", אמר. "אבל הם נכשלו. וביום הזיכרון הזה, אנחנו חייבים להבטיח שהתקפה כזו לעולם לא תקרה שוב".

ביידן שיבח "גברים ונשים רפובליקנים אמיצים" שניסו לפעול למען האמת, אולם היו רבים אחרים "שניסו לשנות את המפלגה הזו למשהו אחר". "אני תמיד ארצה לעבוד עם הרפובליקנים", הדגיש הנשיא. "כדי למצוא פתרונות משותפים היכן שניתן, כי יש לנו אמונה משותפת בדמוקרטיה, ואז הכל אפשרי".

כאשר הסקרים מראים כי ארה"ב עדיין מפולגת וכי רבים מהרפובליקנים אינם רואים את אירועי ה-6 בינואר באופן שלילי, הדגיש ביידן כי העם האמריקאי חייב להגיע למסקנה כעת "איזו אומה אנחנו נהיה". "האם נהיה אומה שמקבלת אלימות כנורמה? האם נהיה אומה שמאפשרת לפקידי בחירות לשנות את רצון העם שהובע באופן חוקי? האם נהיה אומה שחיה לא לפי האמת, אלא בצל השקרים?", שאל. "אנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו להיות אומה כזו. הדרך קדימה היא להכיר באמת, לחיות לפיה".

האירועים היום כוללים גם דקת דומיה בבית הנבחרים, תפילה ועדויות של חברי קונגרס על אירועי היום. טראמפ עצמו ביטל את כוונתו לקיים מסיבת עיתונאים כדי לשוב על טענותיו על "זיוף הבחירות", ובמקום זאת הודיע כי הוא יערוך עצרת גדולה בהמשך החודש.

שר המשפטים והתובע הכללי, מריק גרלנד, הבהיר אמש כי רשויות אכיפת החוק ממשיכות בחקירת ההתקפה וכי הן יגישו כתבי אישום נגד כל האחראים, בכל הדרגים, רמז לכך שגם טראמפ עלול להיות יעד להליכים פליליים. "משרד המשפטים מחויב להעמיד לדין את כל המבצעים של ה-6 בינואר, בכל דרג, בין אם נכחו באותו יום או היו אחראים מבחינה פלילית להתקפה על הדמוקרטיה שלנו", אמר גרלנד. "אנחנו נלך בעקבות העובדות לכל מקום שהן יובילו אותנו". הוא ציין כי עד כה, הוגשו כתבי אישום נגד יותר מ-725 נאשמים וכי החוקרים בחנו יותר מ-20 אלף שעות של סרטונים והגישו יותר מ-5,000 זימונים וצווי חיפוש.