נשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב, הודיע היום (שישי) כי הסדר החוקתי הוחזר ברובו במדינה, לאחר שנפגעה מתסיסה. בתוך כך, משרד הפנים עדכן כי "26 פושעים חמושים חוסלו ויותר מ-3,000 מהם נעצרו, בעוד 18 אנשי משטרה וכוחות הביטחון נהרגו מאז תחילת ההפגנות השבוע". 

ממשרד החוץ הישראלי נמסר בתגובה לאירועים כי הוא "עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות ומייחל לרגיעה והשבת הסדר. שגרירות ישראל בנור-סולטן ומטה משרד החוץ בירושלים נמצאים בקשר ישיר עם אזרחים ישראלים הנמצאים במדינה במטרה לסייע בידם בזמנים אלה. הקשר הטוב והחזק בין מדינת ישראל לרפובליקת קזחסטן מבוסס על היחסים החמים בין העמים ושיתוף הפעולה הפורה בין הממשלות. כמדינת מפתח במרכז אסיה והמייסדת של פורום CICA לשלום, ביטחון ויציבות אזורית, אנו מייחלים להשבת היציבות והשקט בקזחסטן בהקדם".

גם ברוסיה התייחסו לדברים, ומסרו כי "מוסקבה בטוחה שקזחסטן תתמודד עם הבעיות שהתעוררו". דובר משרד החוץ של איראן צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ליציבות ולביטחון של קזחסטן יש חשיבות גבוהה ואנו מקווים שהשקט יחזור למדינה בהקדם האפשרי". 

ההפגנות ברפובליקה המוסלמית שבמרכז אסיה, מהגדולות ביותר מאז העצמאות עם קריסת ברה"מ ב-1991, החלו אחרי שנהגים בעיר ז'נאווזן שבמערב המדינה מחו על הכפלת מחיר הגז הנוזלי שמשמש לתדלוק כלי רכב. ז'נאווזן גם הייתה המוקד של ההפגנות בדצמבר 2011 שבהן נורו למוות 16 מפגינים.

מהומות בקזחסטן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מהומות בקזחסטן (צילום: REUTERS/Stringer)

בעיצומן של ההפגנות הזהיר טוקאייב כי הוא יגיב ביד קשה אחרי שמפגינים הציתו את בניין העירייה באלמטי, ומצב חירום הוכרז בבירה נור-סולטן ובאזורים נוספים. כמו כן, חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה הודיעה שהיא לא מציעה עוד טיסות סדירות לעיר אלמטי, מכיוון שהמדינה במרכז אסיה מתמודדת עם התסיסה הקשה ביותר שלה מזה למעלה מעשור.