שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הודיע במהלך מסיבת עיתונאים שערך היום (שישי) כי הושגה התקדמות בשיחות הגרעין עם איראן. "הייתה התקדמות אמיתית, יש רצון אמיתי, בין איראן לארה"ב. מנהלי המשא ומתן בווינה מתקדמים, אנחנו מצפים שההסכם יושג", אמר השר.

בתוך כך, גורם המעורה בשיחות בווינה אמר כי ישנה אופטימיות מהסבב האחרון, זאת חרף העובדה כי נותרו לא מעט סוגיות לא פתורות, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. עוד דווח כי מנהלי המו"מ עוסקים בעקרי הסכם ובנושאים הקשורים לצעדים שייעשו איראן וארה"ב אם יוגש הסכם.

כמו כן, גם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הביע אופטימיות מההתקדמות השיחות."אני סבור שאפשר להגיע להסכם חתום בתוך שבועות אחדים ומחזיק בתקווה שיהיה אפשר לתת לו לתפקד כפי שהיה לפני הפרישה של ארצות הברית בתקופת טראמפ", אמר בורל.

שיחות הגרעין (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)
שיחות הגרעין (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)

לפני כיומיים, ראש צוות המשא ומתן האיראני סגן שר החוץ עלי באגרי נועד עם מתאם השיחות מטעם האיחוד האירופי אנריקה מורה, כדי לסכם את מה שהושג עד כה והמחלוקות שנותרו על הפרק, ולפתוח בסיבוב חדש של שיחות. הזמן עד המועד שניתן לחתימה על ידי ארה"ב ומעצמות המערב – סוף החודש או תחילת פברואר לכל היותר - הולך ומתקצר.

הפגישה הורחבה אחר כך לנציגי שלוש מדינות מערב אירופה – צרפת, בריטניה וגרמניה. צרפת מיתנה לאחרונה את התנגדותה להסכם המתגבש, אך לפי מקורות צרפתיים עוד נותרו פרטים רבים במחלוקת. גם איראן הביעה בימים האחרונים נכונות לקיצור מועד החתימה.

מוקדם יותר השבוע, דיווח העיתון "ראי-אל-יום" כי  שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות בווינה צפויות להסתיים, וקרובות לחתימה על הסכם גרעין חדש. על פי הדיווח ההסכם ייחתם לשנתיים, ובמסגרתו יוסרו הסנקציות שהטילה ארצות הברית בימי הנשיא הקודם דונלד טראמפ, ויאפשר לאיראן לשמור על כמות מסוימת של אורניום מועשר ודלק גרעיני.

באשר לדרישה האיראנית כי תהיה התחייבות אמריקאית שלא לפרוש מההסכם בפתאומיות כפי שעשה הנשיא הקודם, טראמפ, נאלצו בוושינגטון לסרב, בשל העובדה שאין ביכולתם על פי החוקה האמריקאית לבצע התחייבויות מראש עבור נשיא שטרם הושבע. כמות האורניום המועשר שנמצאת כרגע באיראן, על פי הדיווח, תועבר ברכבות לרוסיה, ותוחזר לאיראן ברגע שארצות הברית תפרוש מההסכם.