גלי הצונאמי כתוצאה מהתפרצות הר הגעש התת ימי ממשיכים להשפיע על מרחב האוקיינוס השקט: הצפות נגרמו בקליפורניה ומספר יישובים פונו בדרום יפן, שעות ספורות אחרי שגלים הציפו את בירת טונגה ואילצו את המלך טופו השישי להתפנות מארמונו.

ההתפרצויות של הר הגעש הונגה טונגה-הונג הא'פאי, שממוקם כ-65 ק"מ מצפון לנוקואלופה, החלו לפני שבועות אחדים, אולם אתמול נרשמה ההתפרצות החזקה ביותר עד כה, כאשר צילומי לוויין קלטו זרם אדיר של אפר, קיטור וגזים שעולים מתוך האוקיינוס לגובה של 20 ק"מ.

ההתפרצות הייתה כה עצומה עד שבניינים רעדו גם בפיג'י ובוונואטו שנמצאות במרחק של מאות קילומטרים, וגם בניו זילנד, ששוכנת במרחק של 2,300 ק"מ, דיווחו על בומים על קוליים. גם במהלך היום נמשכו הדיווחים על פיצוצים נוספים במרחק עצום מההר כתוצאה מהתפרצויות נוספות.

התפרצות הר געש תת ימי באוקיינוס השקט (צילום: CIRA/NOAA/Handout via REUTERS)
התפרצות הר געש תת ימי באוקיינוס השקט (צילום: CIRA/NOAA/Handout via REUTERS)

מוקדם יותר היום פגעו גלים בגובה של 1.2 מטרים בנוקואלופה, בירת טונגה, ובאזורים נוספים באיי טונגה, בעוד שגלים של יותר מ-80 ס"מ נרשמו גם בפאגו פאגו, בירת סמואה האמריקאית. חיילים ושוטרים את המלך טופו השישי מארמונו המוצף לווילה במקום מבטחים והתושבים נקראו להימלט למקומות גבוהים. לא נמסר על נפגעים בנפש, אולם דווח על נזקים כבדים לבתים ולכלי רכב.

בצילומים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו הגלים מגיעים בעוצמה מכיוון הים לתוך בירת טונגה וסוחפים כל מה שנקרה בדרכם, בעוד האפר הוולקני כיסה את השמש. "חשוך בחלקים מסוימים של טונגה ואנשים ממהרים לחפש מחסה", צייץ העיתונאי ג'סי טויסינו.

מרכז הצונאמי של שירות החיזוי האמריקאי פרסם התרעה מפני גלים גבוהים שעלולים לפגוע בכל חוף המערבי של ארה"ב, מדרום קליפורניה ועד מדינת וושינגטון, בנוסף לקולומביה הבריטית בקנדה ולאלסקה וחופים ונמלים נסגרו ביישובים רבים. לפנות ערב, הגיעו צילומים על גלים שגרמו להצפות באזור הנמל של העיר סנטה קרוז בקליפורניה, דרומית לסן פרנציסקו, אולם לא דווח על נזקים משמעותיים.

כמו כן, התרעות פורסמו לתושבים בחוף הצפוני ובחוף המזרחי של האי הצפוני של ניו זילנד וגם בחוף המזרחי של יפן, כאשר במספר איים בדרומה של המדינה נקראו התושבים להתפנות למקומות גבוהים.