76 שנה לאחר שנספתה בשואה, האם התגלה מי באמת הסגיר את אנה פרנק ובני משפחתה לידי הנאצים? על פי דבריהם של צוות החקירה שפורסמו היום (שני) ב-JPOST, יכול מאוד להיות שכן.

בשש השנים האחרונות התנהלה חקירה בידי צוות המורכב מהיסטוריונים, קרימינולוגים ומומחים לניתוח מידע, כמו גם סוכן FBI לשעבר, וכעת החוקרים טוענים – יש חשוד חדש בהסגרתה של הנערה.

על פי חבר בצוות המחקר, פיטר ואן טוויסק, החשוד הוא נוטריון יהודי בשם ארנולד ואן דן ברג, אשר "סביר מאוד שהסגיר את משפחת פרנק כדי להציל את משפחתו שלו". את הדברים אמר טוויסטק לעיתון ה-NRC שפרסם אותם. 

יש לציין כי צוות החקירה לא הוקם על מנת להוביל להעמדה לדין, אלא הורכב על מנת לגלות מי הסגיר את בני המשפחה, ולפתור את "אחת התעלומות הבלתי פתורות הגדולות ביותר בהולנד של מלחמת העולם השנייה".

אנה פרנק (משמאל) עם אמה ואחותה (צילום: The Center for Online Judaic Studies)
אנה פרנק (משמאל) עם אמה ואחותה (צילום: The Center for Online Judaic Studies)

באמצעות טכניקות לחקירת ביג דאטה, צוות המחקר בנה מסד נתונים עם רשימות של משתפי פעולה עם הנאצים, מודיעים, מסמכים היסטוריים, רישומי משטרה ואף מסקנות מחקירות קודמות, על מנת לזהות את מי שהסגיר את המשפחה לנאצים ולבנות תרחישים חדשים שיעזרו לגלות את האמת. כעת טוענים החוקרים, יש חשוד מרכזי במעשה. 

את ממצאי המחקר החדש ניתן יהיה לקרוא בספר שיתפרסם מחר, מאת הסופרת הקנדתית רוזמרי סאליבן, שיקרא "הבגידה באנה פרנק".

אנה פרנק ובני משפחתה התגלו ב-4 באוגוסט 1944, לאחר כשנתיים במסתור. יומנה של אנה, שנשמר על ידי אחת מעוזרות המשפחה לאחר הסגרתה לנאצים, פורסם על ידי אביה של אנה, אוטו פרנק, בשנת 1947. אנה עצמה נספתה במחנה ההשמדה ברגן בלזן בשנת 1945. 

אין זו הפעם הראשונה בה נטען די דווקא אדם יהודי הוביל לתפיסת בני משפחת פרנק. ב-2018 פורסם ספר שנקרא "החצר האחורית של האגף הסודי", בו נטען כי אישה יהודייה בשם אנס ואן ד'יזק, היא המסגירה. ואן דיז'ק הוצאה להורג בשנת 1945 על ידי הבריטים, לאחר שהורשעה בהסגרת 145 בני אדם לידי הנאצים, כולל אחיה ומשפחתו.