המתיחות עם אוקראינהשר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, הגיע היום (שישי) לז'נבה עם שר החוץ סרגיי לברוב לפגישות עם דיפלומטים אמריקאים ובראשם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. סגן השר הרוסי האשים את האמריקאים בהעלת המתיחות ואף הפציר: "רוסיה לא מפחדת מאף אחד, אפילו לא מארצות הברית".

"אנחנו אולי לא מצפים לפתור את ההבדלים בינינו היום, אך אנחנו מחויבים לנתיב של דיפלומטיה ודיאלוג", אמר מזכיר המדינה האמריקאי בשיחות בז'נבה, והזהיר: "מנגד תהיה גם תגובה מאוחדת, מהירה וחמורה אם רוסיה תבצע פלישה". אחריו טען שר החוץ הרוסי: "אנחנו מצפים לתגובה קונקרטית לדרישות שלנו עד שבוע הבא. אני לא מצפה שתהיה פריצת דרך מהשיחות היום".

בנוסף בקרמלין במוסקבה הגיבו היום בשלילה להצעת יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, ויאצ'סלב וולודין, שקרא לדון בהכרה בעצמאות של חבל דונבאס, הגובל עם רוסיה, והיפרדותו מהמדינה. "מעדיפים להימנע כרגע מהעלאת המתיחות", נמסר מהקרמלין.

בתוך כך, על רקע המתיחות הצבאית הגוברת בין רוסיה ואוקראינה, דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי טוענת כי "ארה"ב ממשיכה ללמוד אחר הפעולות האפשריות כנגד רוסיה ביחס למשבר הצבאי". סאקי הוסיפה כי "ארה"ב ממשיכה לשקול מספר אפשרויות", כאשר אפילו הצעדים שהממשל הקודם הכריז עליהם לא נשללו על הסף. זאת, לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הזהיר את הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין מפני "סנקציות אמריקאיות חסרות תקדים".

אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

כמו כן, יועץ החוץ של נשיא פולין, ג'קוב קומוץ', הביע תמיכה באוקראינה ואמר: ,"בקייב יכולים לסמוך על תמיכתה של פולין. לקהילה האירו-אטלנטית מוטלת החובה להתנגד לכל תוקפנות, ללא קשר לגודלה ולהיקף שלה".

מוקדם יותר, עיתון ה"וושינגטון פוסט" דיווח על טיוטה חדשה של סנקציות אמריקאיות נגד רוסיה, תחת הכותרת "רוסיה כמדינה הנותנת חסות לטרור". מספר חברים דמוקרטיים בסנאט האמריקאי, הציעו הצעת חוק להטלת סנקציות על פוטין, במקרה של פלישה או הסלמה של הפעולות נגד אוקראינה. באפריל האחרון, ארה"ב האריכה את סנקציות שהוטלו על 32 מפלגות ואישים רוסיים, בעקבות הסיפוח של חצי האי קרים.

כזכור, רוסיה הציבה בסמוך לגבול 100 אלף חיילים אך מכחישה את תכנון הפלישה. הנשיא פוטין הגיש שורה של דרישות למערב, והתעקש שאוקראינה לעולם לא תורשה להצטרף לנאט"ו. במקביל לכך, סין, רוסיה ואיראן יערכו תרגיל ימי משותף היום, כך אמר גורם בצבא איראן לסוכנות הידיעות החצי-רשמית ISNA. התרגיל המשותף "2022 Marine Security Belt" יתקיים בצפון האוקיינוס ​​ההודי והוא התרגיל הימי המשותף השלישי בין שלוש המדינות.