ברקע המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה: מחלקת המדינה האמריקאית הורתה למשפחות של אנשי השגרירות בקייב להתפנות מאוקראינה החל מיום שני - כך דיווחה הערב (שבת) רשת פוקס ניוז, על פי גורמי ממשל.

מהדיווח עולה כי מחלקת המדינה צפויה גם להפציר בשבוע הקרוב באזרחים אמריקאים לצאת מהמדינה בטיסות מסחריות, "כל עוד הדבר אפשרי".

רוסיה ב"תרגיל צבאי" סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: רויטרס)

כזכור, השיחות בין מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שנערכו אמש בז'נבה, לא רשמו פריצת דרך משמעותית במתיחות עם אוקראינה. עם זאת השניים הסכימו להמשיך לדבר כדי לנסות לפתור את המשבר.

לאחר השיחות, בלינקן הזהיר מפני תגובה "מהירה וחמורה" אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, לאחר שהמוני כוחות הוצבו סמוך לגבולה. אילו לברוב אמר כי מוסקבה עדיין ממתינה לתגובה בכתב לדרישותיה להבטחות ביטחוניות. זאת, לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין, פרסם רשימת דרישות למערב, שלדבריו נוגעות לביטחון רוסיה, כולל שאוקראינה תימנע מהצטרפות לנאט"ו.

כאמור, שניהם מסרו כי הם פתוחים לקיום דיאלוג נוסף, כאשר בלינקן הדגיש כי הוא מקווה שניתן יהיה לטפל בדאגות הביטחון ההדדי. "בהתבסס על השיחות הנרחבות שניהלנו במהלך השבוע האחרון כאן בז'נבה, אני חושב שיש עילה ואמצעי לטפל בחלק מהדאגות ההדדיות שיש לנו בנוגע לביטחון", אמר בלינקן ותיאר את השיחות כ"כנות ומהותיות".

גרמניה: מפקד חיל האוויר התפטר לאחר שתמך בפוטין

ברקע המשבר הנסוב סביב המתיחות בין הצדדים, מפקד חיל הים הגרמני, קיי-אכים שונבך, התפטר הערב אחרי שעורר את זעמם של האוקראינים בעקבות הצהרותיו כי "חצי האי קרים אבד ולא יוחזר" וכי "פוטין רק רוצה לזכות בכבוד".

מוקדם יותר היום תועד שובנך בכנס ביטחוני בהודו, שבו התייחס למתיחות מול רוסיה. הוא הצהיר כי "חצי האי קרים אבוד, הוא לא יוחזר" וטען כי ההערכות שרוסיה תפלוש לאוקראינה כדי לכבוש חלק קטן ממנה הן "שטויות". "פוטין מפעיל לחץ כי הוא יודע שהוא יכול לעשות את זה ולפלג את האיחוד האירופי", אמר הקצין הבכיר. "אבל הוא באמת רוצה לקבל כבוד".

במשרד החוץ בקייב זעמו על הדברים ודרשו מהממשלה בגרמניה לגנות אותם. "ההצהרות האלה מערערות את המאמצים להרגיע את המצב הביטחוני באירופה", נמסר. השגרירה הגרמנית, אנקה פלדהוזן, אף זומנה לשיחת בירור במשרד החוץ.

בממשלה בברלין התנערו מהדברים ושונבך אף פרסם הודעת התנצלות שבה הודה כי טעה. "הערכתי את המצב באופן שגוי וחסר אחריות", צייץ בטוויטר. "אסור היה לי לעשות את זה. אין משהו מוטעה יותר מזה, זו הייתה טעות ברורה".

הערב נמסר כי שונבך הגיש את התפטרותו וכי שרת ההגנה, כריסטין למברכט, קיבלה אותה. על פי הבילד, המחליף יהיה אדמירל משנה יאן כריסטיאן קאק, ששימש סגנו של שונבך ובעבר פיקד על "מבצע אטלנטה " למאבק בפיראטים באזור סומליה.