מזכירת המדינה לענייני חוץ בבריטניה, אליזבת טראס, טענה הלילה (ראשון) כי מזימת הקרמלין היא להקים "ממשלת בובות" פרו-רוסית באוקראינה, והוסיפה כי המודיעין ברוסיה אף יצר קשר עם פוליטיקאים אוקראינים לשעבר, כחלק מתוכנית הפלישה.

במשרד החוץ הבריטי סירבו לספק ראיות תומכות לכך, אך הוסיפו כי יש בידיהם מידע על כך שממשלת רוסיה שוקלת את מועמדותו של מחוקק אוקראיני לשעבר, איוואן מוראייב, כפוטנציאל לעמוד בראש ההנהגה המדוברת.

רוסיה ב"תרגיל צבאי" סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: רויטרס)

עוד נמסר כי שירותי המודיעין הרוסי ניהלו מגעים מול מספר פוליטיקאים אוקראינים נוספים, כולל בכירים שהיו ממקורביו של הנשיא לשעבר, ויקטור ינוקוביץ', לקראת התקיפה באוקראינה.

גורם במשרד החוץ הבריטי הבהיר כי אין זה נהוג לחלוק מידע מודיעיני מן הסוג הזה, וכי הפרטים נחשפו רק לאחר שיקול דעת, שנועד למתן את תוקפנותה של רוסיה. גורם בכיר בארצות הברית הדגיש כי מדובר בטענות מדאיגות מאוד.

ויקטור יונוקביץ', נשיא אוקראינה לשעבר (צילום: REUTERS/Tatyana Makeyeva)
ויקטור יונוקביץ', נשיא אוקראינה לשעבר (צילום: REUTERS/Tatyana Makeyeva)


ינוקוביץ' ברח לרוסיה בשנת 2014, לאחר שלושה חודשים של הפגנות נגד שלטונו. בהיעדרו, נידון ל-13 שנות מאסר באשמת בגידה, ב-2019. מוראייב, הוא פוליטיקאי פרו-רוסי בן 45, שהתנגד למעורבות אוקראינה עם מדינות מערביות. על פי סקר שנערך בדצמבר 2021, הוא דורג במקום השביעי בין המועמדים לבחירות לנשיאות ב-2024, עם 6.3 אחוזי תמיכה בלבד.

מוראייב הגיב לטענות נגדו לעיתון הגארדיאן הבריטי, ואמר: "עשיתם לי את הערב, משרד החוץ בבריטניה נשמע מבולבל. אין בזה הגיון, נאסר עלי להיכנס לרוסיה".

דובר משרד החוץ של אוקראינה לשעבר, התייחס גם הוא לטענות וכינה אותן "מגוחכות". "גם בחירות מזויפות לא יעצימו את כוחם של שחקנים פרו-רוסים, כל ניסיון לתגבר אותם יוביל למאבק עקוב מדם", הוסיף.