רוחות מלחמה בין רוסיה לאוקראינה: צבי מגן, שגריר ישראל לשעבר ברוסיה ובאוקראינה שוחח הבוקר (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm על רקע המתיחות הביטחונית בין רוסיה לאוקראינה שהולכת ומסתעפת, והחשש האמיתי ממלחמה כוללת באירופה, כאשר מאות אלפי חיילים רוסים כבר נמצאים לאורך גבולותיה של אוקראינה.

"כבר שבועות אחדים, הן במציאות של חילופי איומים, מנופי לחץ ועוד כאלה פעילויות בינלאומית לא סימפטיות", הסביר מגן. לדבריו, "רוסיה, כדי לקדם את האינטרסים שלה, התחילה עם האיום הצבאי. אגב, היא מתכחשת לו וטוענת שזה לא נכון ואין לה שום כוונות, ושזו סתם פניקה לא מבוססת במערב. אבל למעשה, לאורך גבולותיה של אוקראינה יש צבא רוסי גדול למדי. זה בעצם נועד להפחיד את המערב ולגרום לו באיזשהו מקום לדבר ולוותר. המערב כמובן מגיב בהתאם".

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

עוד אמר: "אוקראינה איננה בעיה כרגע, היא מגרש משחקים. הציפייה הרוסית היא בסופו של דבר לשנות סדרי עולם. יש לה דרישה כלפי נאט"ו לוותר על הפריסה הנוכחית וכוונות התפשטות של נאט"ו מזרחה, ולא לגעת יותר במדינות של ברית המועצות לשעבר".

צבי מגן (צילום: דוד ועקנין, פלאש 90)
צבי מגן (צילום: דוד ועקנין, פלאש 90)

לדבריו, "הדרישות הרוסיות מאוד רציניות. על פניו זה נראה כאילו ניסיון סחיטה, וברור לרוסים שנאט"ו לא יוותר על תפיסת העולם, על הפריסה והאינטרסים של עצמו, אבל למה לא לאיים? אם אפשר אולי לסחוט איזשהם ויתורים מינמליים. מה זה ויתורים מינימליים? אולי בנושא קרים, אוקראינה, סנקציות, אולי לא יגררו בכוח את אוקראינה לנאט"ו במשך פרק זמן. זה המינימום. נאט"ו מצידו לא מוכן לוותר על שום דבר, אבל מכיוון שהוא לחוץ, אז יכול להיות שהוא ייתן משהו לפוטין".

מגן הדגיש: "כרגע לא נראה שיש כוונה לצאת למלחמה גדולה. יחד עם זאת היה והמערב ייתן תשובה סופית רשמית ושלילית, אז הרוסים אולי יכולים לעשות איזשהו מחטף, כמו שהם עשו כבר בעבר, ייקחו איזה שטח קטן מאוקראינה, ינסו לפעול באופן חתרני בתוך אוקראינה כדי להפיל את השלטון או לערער את היציבות או מהלכים מהסוג הזה, שגם על זה אמרו להם שיגיבו בחומרה רבה".