"פוטין לא מתרגש מאיומי ביידן": נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הזהיר אמש בהודעה מיוחדת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מפלישה אפשרית למדינה, וטען כי זו עלולה להיות פעולה מסוכנת. בארה"ב איימו להטיל סנקציות חמורות על רוסיה, ועל הנשיא פוטין, שבינתיים הכריז כי אינו מתרגש מההכרזות. ד"ר מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון שוחח הבוקר (רביעי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm, והעריך כי נשיא רוסיה לא מתרגש מהסנקציות' ויימצא את הדרך לעקוף אותן: "פוטין עלה על עץ שיהיה לו קשה לרדת ממנו".

בהמשך השיחה טען אורן כי "זו לא פעם ראשונה שהמאירקאים מאיימים ומטילים סנקציות על רוסיה, בעבר זה אולי הרתיע אותו. הוא למד לעקוף את הסנקציות, והוא צריך לשקול את המחיר הכלכלי, ואת הכבוד שמאבד המשטר שלו. הוא צריך אתגר מחדש, ואני מאוד פסימי בעניין הזה". 

עוד אמר: "שלחו תגבורת של 8000 חיילים לנאט"ו, זה לא מרתיע את הרוסים, יש להם מאה אלף חיילים פרוסים לאורך הגבול עם טנקים. החלק הרופף הוא גרמניה, היא מאוד תלויה בגז טבעי רוסי, וגרמניה חוששת לקחת תפקיד מוביל במאבק אפשרי, אם הוא יופיע. אנחנו לא בעידן של מרקל. הגרמנים מתבלטים, והם לא בדיוק שם".

ג'ו ביידן, ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

"ביידן אמר שאם תהיה פלישה קטנה אז ארה"ב לא תגיב", המשיך אורן, "השאלה היא איך אתה מגדיר פלישה קטנה. אז יכול להיות שפוטין הפנים את המסר הזה, וזה לא יהיה משהו מאסיבי. זה משהו שיזדחל קדימה וכל פעם הוא יבדוק מה תהיה התגובה של ארה"ב והמערב. אני בדעה שהוא עלה על עץ גבוה והוא לא יכול לרדת מהעץ הזה, אלא אם ארה"ב והמערב יוכלו להתחייב שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו ולא בטוח שביכולתם של ארה"ב להגיד דבר שכזה". 

האם המצב הרגיש עלול להשפיע על ישראל? אורן הסביר: "ההשלכות לגבינו, אם החולשה של ארה"ב שוב נחשפה לעולם, זה לא טוב לנו. היא בת בריתנו הכי חשובה אסטרטגית. אם רוסיה תופסת ראש מעבר למה שיש היום, אז אנחנו ראינו עדות לכך השבוע, בהודעה של הצבא הרוסי על כוונתו לנהל פטרולים משותפים עם חיל האוויר הסורי - זה דבר שיכול להקשות מאוד עלינו באפשרות התמרון שלנו מול ההתבססות האיראנית בסוריה".

סייעה בהכנת הכתבה: רעות מתתיהו ארגון