"הטלת סנקציות חדשות על ידי וושינגטון על מוסקבה תהיה בגדר ניתוק יחסים בין ארה"ב לרוסיה", כך אמר היום (שישי) שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בריאיון לתחנות רדיו מקומיות. כמו כן, לברוב טען כי "במערב מבינים שהטלת סנקציות אינה תואמת את האינטרסים של אף אחד". 

קבוצה של דמוקרטים בראשות יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי הציגה את הצעת חוק "הגנת ריבונות אוקראינה" בפני הבית העליון של בית המחוקקים האמריקאי, כך דווח בסוכנות הידיעות המרכזית של ממשלת רוסיה. על פי ההצעה, יוטלו הגבלות כלכליות נגד נשיא רוסיה פוטין, ראש הממשלה מישוסטין, ראשי משרד החוץ וההגנה, ראש המטה הכללי, ובכירים בהנהגה הצבאית. כמו כן יהיה ניתן להטיל סנקציות גם נגד הצבא הרוסי.

כזכור, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הלילה עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, והעריך כי רוסיה תפלוש למדינתו בסופו של דבר. גורם המעורה בפרטים דיווח, כי במהלך השיחה הנשיא האמריקאי גם הזהיר שבירת אוקראינה, קייב, תהפוך למטרה עבור הרוסים. בשיחה שהתקיימה בצל ההסלמה, הנשיא האוקראיני חזר על עמדתו כי האיום הרוסי נותר "מסוכן אך מעורפל" וכי אינו בטוח שתתרחש תקיפה. 

בתוך כך, הנשיא האוקראיני קרא להרגעת הרוחות, ומסר כי השיחות הדיפלומטיות עם רוסיה הגיעו לפריצת דרך, ומקווה שהסכם הפסקת האש במזרח המדינה יישמר. מנגד, מהבית הלבן סבור כי זלנסקי מנסה לאזן בין הצדדים, "מצד אחד הוא רוצה סיוע, אבל צריך להבטיח לאנשיו שיש לו שליטה על המצב, זה אזור מסובך".

שיחת הטלפון בין ביידן לזלנסקי התרחשה לאחר שהנשיא האמריקאי קיים מוקדם יותר השבוע שיחת וידאו עם מנהיגים באירופה, ובה הובעו דאגה מפעולות רוסיה ותמיכה בריבונותה של אוקראינה. בשיחה נדונו המאמצים הדיפלומטיים בצד הנכונות להטיל עיצומים קשים על רוסיה אם אכן תפלוש לאוקראינה, וכן חיזוק צבאי של מדינות נאט״ו במזרח אירופה. 

בתוך כך, הנשיא וראש ממשלת רוסיה לשעבר וסגן יושב ראש מועצת הביטחון הרוסית, דימטרי מדבדב, התייחס למצב הביטחוני הרגיש בין רוסיה למדינות המערב וארה"ב בריאיון ל"טאס"ס" ואמר כי "הבטיחו שנאט"ו לא תתקדם באירופה ולא עמדו בהבטחה. כרגע הם מתקדמים ישירות לשטח של ברית המועצות לשעבר, הם מטפסים על הגבולות שלנו".

דמיטרי מדבדב (צילום: רויטרס)
דמיטרי מדבדב (צילום: רויטרס)

"מדובר באיום ממשי על הביטחון הלאומי של המדינה שלנו, הם קרובים לחצות את הקווים האדומים שלנו. אם, למשל, אוקראינה תצטרף לנאט"ו, יהיה לנו בסיס צבאי חדש וסוגים חדשים של כלי נשק ממש על הגבול. אנחנו מוצאים את עצמנו במצב גיאופוליטי קשה מאוד".

בהמשך העריך מדבדב כי "אף אחד לא מחפש מלחמה וצריך לעשות הכל כדי שלא תיהיה מלחמה. צריך להסכים על ערבויות ביטחוניות. הביטחון של צד אחד אינו יכול להיות מושג על חשבון הביטחון של הצד השני, יש הרבה אנשים שמרוויחים על זה כסף".

עוד אמר מדבדב כי יש "היחסים בין רוסיה לסין מתקדמים. אף אחד לא מחפש ברית צבאית, אבל אלו יחסים חשובים מאוד בגזרה הבינלאומית. כמו כן, גם ונצואלה וקובה הן מדינות שקרובות אלינו מאוד, אבל הן מדינות ריבוניות לחלוטין ואין לנו אפשרות "להתארח שם", במיוחד כשהן רוצות לכוננן מחדש את היחסים עם ארה"ב".