מתיחות אוקראינה-רוסיה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר הלילה (בין שישי לשבת) כי הוא יעביר כוחות אמריקאים למדינות החברות בברית נאט"ו במזרח אירופה "בזמן הקרוב". זאת, בשל החשש הגובר מפלישת רוסיה לאוקראינה

בתוך כך, דובר הפנטגון ג'ון קירבי הודיע כי 8,500 חיילים אמריקאים הוצבו בתחילת השבוע בכוננות מוגברת על מנת להיערך לפריסה במזרח אירופה, "כולל יחידות עם תמיכות רפואיות ולוגיסטיות", מסר. 

דבריו של ביידן הגיעו כמה שעות לאחר שראש המטות המשולבים של ארה"ב גנרל מארק מילי הזהיר כי פלישה רוסית לאוקראינה תהיה "נוראה" ותגרום לכמות משמעותית של נפגעים. הגנרל קרא לנשיא רוסיהולדימיר פוטין, לבחור בדרך דיפלומטית, והתריע מפני האפשרות של אופציה צבאית: "אפשר לדמיין איך זה עשוי להיראות באזורים עירוניים צפופים, לאורך כבישים. זה יהיה מחריד. זה יהיה נורא. וזה לא הכרחי".

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

"יש הרבה אנשים ומרכזי אוכלוסייה צפופים מאוד ברחבי אוקראינה. ואם תפרוץ מלחמה בהיקף הזה, האוכלוסייה האזרחית תסבול מאוד", אמר. דבריו של מילי עומדים בניגוד למסר שהגיע מנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שטען כי הרטוריקה עלולה לגרות לפאניקה, "ולערער את היציבות בכלכלת ארצו".

"הם אומרים שמחר תהיה מלחמה, זו פאניקה", אמר זלנסקי לכתבים. עם זאת, מילי הדגיש כי הפעולות של רוסיה "מרגישות אחרות" מההסלמות הקודמות. "זה גדול יותר בקנה מידה ובהיקפו מכל מה שראינו, אני חושב שנצטרך לחזור די הרבה אחרוה לתוך ימי המלחמה הקרה כדי לראות משהו בסדר גודל כזה", הוא אמר. 

מילי ציין כי יכולות הלחימה של הצבא האוקראיני השתפרו מאז 2014, "אך הם זקוקים לעזרה נוספת כדי להגן על עצמם במיוחד מפני כוח פלישה בגודל שרוסיה אוספת כעת".

כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)

ובכל זאת, מילי הבהיר כי "אם רוסיה תבחר לפלוש לאוקראינה, זה לא יהיה בחינם, במונחים של נפגעים, או השפעות משמעותיות אחרות".
מילי אמרה שלארצות הברית אין כל כוונה לשים "כוחות התקפיים" בשום מקום כדי "לתקוף את רוסיה", והוסיפה כי המצב הנוכחי בין רוסיה לאוקראינה "הונדס כולו על ידי רוסיה והנשיא פוטין".

בתוך כך, אמש אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כי לאחר שרוסיה תגברה את הכוחות לאורך גבולותיה, לנשיא פוטין יש כעת את היכולת הצבאית לפעול נגד אוקראינה. בשיחה עם כתבים הוא הוסיף כי "ארה"ב מחויבת לעזור לאוקראינה להגן על עצמה, בין היתר באמצעות אספקה של מערכות נשק נגד טנקים".

לצד זאת, ארצות הברית ביקשה כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם ביום שני בנושא אוקראינה, כאשר היא רואה בכך הזדמנות לרוסיה "להסביר את הצטברותה הצבאית יוצאת הדופן בגבולות אוקראינה ואת איומיה האחרים ופעולות מערערות היציבות שלה".

גבול רוסיה-אוקראינה (צילום: REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy)
גבול רוסיה-אוקראינה (צילום: REUTERS/Vyacheslav Madiyevskyy)

"אמנם אני חושב שתהיה קצת סטייה ואולי קצת דיסאינפורמציה - אנחנו מכירים את המשחק הזה - אבל יש גם הזדמנות ברורה לרוסיה לומר למועצת הביטחון אם היא רואה דרך לדיפלומטיה או שהיא מעוניינת להמשיך בעימות". אמר בכיר בממשל ביידן. "ואני גם חושב שזו תהיה הזדמנות לרוסיה לשמוע את העמדה שחברי מועצה אחרים נוקטים על העקרונות הבסיסיים הללו של הסדר הבינלאומי".