המסיבות במעון ראש הממשלה הבריטי במהלך סגרי הקורונה היוו "כישלון במנהיגות ובשיקול הדעת של חלקים מסוימים בדאונינג 10 ובמשרד הקבינט" - זו המסקנה מדוח החקירה המצומצם שהוגש היום לבוריס ג'ונסון בפרשת "פארטי-גייט".

דוח החקירה של סו גריי, עובדת הציבור הבכירה ביותר במשרד הקבינט, כולל 12 עמודים, בהם עמוד שער ושני עמודים ריקים לחלוטין. לפי גריי, מדובר בדוח חלקי ומוגבל בשל בקשת המשטרה שלא לפרסם את כל הממצאים בעת שנמשכת החקירה בחשד שחלק מהמסיבות היוו עבירות פליליות.

גריי ציינה כי היא בדקה 16 אירועים שונים של התכנסויות בדאונינג 10 ובמשרד הקבינט, שחלקן התקיימו באותו, ו-12 מתוכן נמצאות כעת תחת חקירת המשטרה. "הגינה בדאונינג 10 צריכה לשמש קודם כל את ראש הממשלה ואת הדיירים במעון הפרטי של דאונינג 10 ו-11", כתבה. "במהלך המגפה, הגינה הפכה להרחבה של מקום העבודה כאמצעי בטוח יותר לקיום פגישות במרחב מאוורר. זה היה אמצעי הגיוני, אבל הגינה גם שימשה להתכנסויות ללא אישור ברור או פיקוח. זה לא היה ראוי".

דאונינג 10, מעונו של ראש ממשלת בריטניה, מואר בצבעי הדגל (צילום: רויטרס)
דאונינג 10, מעונו של ראש ממשלת בריטניה, מואר בצבעי הדגל (צילום: רויטרס)

בדוח גם נאמר כי "צריכת אלכוהול מוגזמת אינה ראויה במקום עבודה מקצועי בשום זמן. יש לנקוט בצעדים שיבטיחו שלכל משרד ממשלתי יש מדיניות ברורה שעוסקת בצריכת אלכוהול במקום העבודה", הדגישה גריי.

הדוח לא בחל בביקורת נוקבת על ההתנהלות של ג'ונסון וסביבתו ונאמר בו כי "מבני המנהיגות מפוצלים ומסובכים ולעתים זה הוביל לטשטוש בקווי האחריות. חלק מההתכנסויות מייצגות כישלון חמור לשמור לא רק על הסטנדרטים הגבוהים ביותר שמצופים ממי שעובדים בלב הממשל, אלא גם על הסטנדרטים שהיו מצופים מכל האוכלוסייה הבריטית באותה תקופה", כתבה גריי.

"לעתים זה נראה שמחשבה מועטה הוקדשה למה שמתרחש ברחבי המדינה בכל הנוגע להיותן של חלק מההתכנסויות ראויות, הסיכונים שהן מהוות לבריאות הציבור והאופן שבו הן ייראו לציבור", המשיכה גריי. "היו כשלים במנהיגות ובשיפוט בחלקים שונים של דאונינג 10 ושל משרד הקבינט בתקופות שונות. חלק מהאירועים לא היו צריכים להתרחש מלכתחילה. אירועים אחרים לא היו צריכים להתפתח כפי שקרה".

גריי הדגישה כי יש צורך להפיק את הלקחים באופן מיידי בכל חלקי הממשלה. "אין צורך להמתין עד להשלמת חקירות המשטרה", סיכמה.

בוריס ג'ונסון התייחס בפרלמנט לדוח החריף. "אני מצטער, מצטער על דברים שפשוט לא הבנתי וגם מצטער על האופן שבו העניין הזה טופל". "אבל זה לא מספיק לומר מצטער", המשיך ג'ונסון, בעוד חברי האופוזיציה קוראים לעברו "תתפטר. "זה רגע שבו אנחנו חייבים להסתכל על עצמנו במראה וחייבים ללמוד".

לדברי ג'ונסון, הוא לא מחכה לממצאים של חקירת המשטרה וכבר התחיל ביישום הממצאים עם רפורמה באופן שבו דאונינג 10 מתנהל, כולל מינוי של מזכיר קבוע שינהל את המשרד. הוא גם הבטיח "לאכוף באופן ראוי" את תקנות השירות הציבורי". "אני מבין את זה ואני אתקן את זה", סיכם.