חברת NSO שוב בלב הסערהעיתון הוושינגטון פוסט דיווח הערב (שלישי) כי חברת הסייבר הישראלית הציעה לחברת סלולר אמריקאית "שקיות של מזומנים" בתמורה לגישה לרשתות סלולריות במדינה. לפי התחקיר, ההצעה הגיעה במהלך שיחת ועידה שנערכה בחודש אוגוסט בשנת 2017 בין גורמים בחברה לבין חברת "Mobileum", המספקת שירותי אבטחה לחברות סלולר ברחבי העולם.

חושף השחיתויות גארי מילר טוען כי בכירים ב-NSO חיפשו גישה לרשת "SS7", המסייעת לחברות סלולר לנתב שיחות ושירותים בזמן שהמשתמשים נעים ברחבי העולם. חברות מעקקב שונות מנסות לאורך השנים לגשת לרשתות הסלולר על מנת לאתר יעדים גאוגרפיים ולספק שירותי ריגול. מנגד, חברות הסלולר פועלות על מנת למנוע פריצות מסוג זה, על ידי הגבלת הגישה לרשת SS7.

בתגובה, נמסר מחברת NSO כי "מעולם לא עשתה עסקים עם חברת Mobileum", וכי "לא עושה עסקים באמצעות תשלום מזומן, ואינה מודעת לחקירה כל שהיא של משרד המשפטים". בחשיפתו של מילר, הסביר כי NSO הבהירו כי ברצונם לגשת לרשת SS7 על מנת שלקחותיה של החברה יוכלו לבצע מעקב אחר משתמשי טלפון סלולרי ולחקור פשעים. "קבוצת NSO התעניינה במיוחד ברשתות הסלולר", אמר מילר. "הם ציינו במפורש שהמוצר שלהם נועד למעקב והוא נועד לפקח לא על הטובים, אלא על הרעים".

שלו חוליו, מנכ''ל NSO (צילום: פיני סילוק)
שלו חוליו, מנכ''ל NSO (צילום: פיני סילוק)

בשיחות שערך מילר עם משפט המשפטים האמריקאי, ציין שחברות אבטחה בדרך כלל לא מציעות שירותים לחברות מעקב, וטען כי המייסד-שותף של חברת NSO, עמרי לביא הציעה, לכאורה, לחברת Mobileum כסף עבור חדירה לרשתות סלולר: "אנחנו ניתן לכם שקיות של מזומנים". דוברו של לביא אמר בתגובה כי הוא "אינו מאמין שעשה זאת, אבל אם השתמש במילים האלה, הם היו לגמרי בצחוק".

בנוסף, האנשים שמילר זיהה כנציגים של NSO במהלך השיחה בשנת 2017, היו מייסד החברה שלו חוליו, וגם מנכ"ל החברה ערן גורב, שהיה בזמנו שותף תפעולי של פרנסיסקו פרטנרס, חברת השהפעות שהייתה בעלת שליטה בקבוצת NSO. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה בשנת 2020, כי משרד המשפטים האמריקאי חוקר את NSO בנוגע להאשמות של חדירה בלתי מורשת לרשתות ומכשירים ניידים בארה"ב, על ידי לקוחות של NSO שמשתמשים בטכנולוגייה של החברה, כמו התוכנה "פגסוס". 

כאמור, NSO נמצאת בלב הסערה גם בישראל. המשטרה הודיעה היום כי בבדיקות שנעשו בעקבות הפרסומים לפיהם מתבצע שימוש לא מפוקח בתוכנת הריגול פגסוס לצורך מעקב אחרי אזרחים, "התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים". לפיכך, הנחה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על נקיטת מהלכים מיידיים על מנת למנוע אפשרות לחריגה מסמכות ומשטרת ישראל תפעל בהתאם.