בצל הסערה בישראל על השימוש המשטרתי בתוכנת פגסוס ללא אישור, נחשפים עוד מקרים של שימוש בעייתי בתוכנת הריגול של חברת NSO בעולם, והפעם נגד ראש ממשלת אתיופיה, נשיא סומליה ומשרד החוץ במוגדישו.

עשרות שמות נחשפו: בכירים, ראשי ערים, אבנר נתניהו ומפגינים הודבקו בפגסוס | דיווח

אתר חדשות בסומליה דיווח כי ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, עדכן את נשיא סומליה היוצא, מוחמד פרמאג'ו, ואת משרד החוץ הסומלי כי מדינה ערבית - ששמה לא פורסם - התקינה את תוכנת הריגול בטלפונים שלהם וכי התנהלו ציתותים להתכתבויות בין אביי לבין פרמאג'ו. הגורם ששוחח עם האתר הוסיף כי אביי "הביע דאגה מכך שהייתה חדירה לטלפונים ולתכתובות הווטסאפ שלהם".

הדיווח החדש מצטרף לשורה ארוכה של מקרים שנחשפו בשנים האחרונות ובהם ממשלות זרות השתמשו בפגסוס גם כדי לעקוב אחרי מתנגדי משטר, עיתונאים ואף נגד מנהיגים זרים. זאת על אף שבחברת NSO טענו פעמים רבות כי תוכנת הריגול המתקדמת נועדה רק ללחימה בטרור ובפשיעה חמורה.

אביי אחמד  (צילום: רויטרס)
אביי אחמד (צילום: רויטרס)

האירוע הבולט הראשון שאליו נקשרה התוכנה הייתה סביב הרצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018. לאחר הרצח המזעזע, הועלו האשמות כי התוכנה הוחדרה לטלפון של חשוקג'י והתבצע מעקב אחרי תכתובות הווטסאפ שלו ומומחים זיהו עקבות של התוכנה בתוך המכשירים. בדצמבר האחרון פורסם תחקיר ושבו נטען כי סוכנים של איחוד האמירויות התקינו את התוכנה בטלפון של רעייתו של חשוקג'י, חנאן אל-עתר.

ביולי שעבר, פורסם תחקיר בינלאומי ענק של ארגון התקשורת "סיפורים אסורים" ושל ארגון אמנסטי ו-16 גופי תקשורת נוספים, שהעלה חשד כי יותר מ-50 אלף מספרי טלפון היוו יעד לתקיפה באמצעות פגסוס. התחקיר זיהה באופן ודאי יותר מאלף בני אדם ביותר מ-50 מדינות, בהם עיתונאים, אנשי עסקים, פעילי זכויות אדם ופוליטיקאים ואנשי ממשל, כולל מנהיגים ושרים.

בין השאר, נחשפו עקבות של פגסוס בטלפונים ניידים של לפחות חמישה משרי ממשלת צרפת, אולם לא ברור אם הם נפרצו בפועל, אולם ב-NSO הכחישו כי גם הנשיא עמנואל מקרון היווה יעד לתקיפה. מנהיגים נוספים ברשימה היו נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה, וראש ממשלת פקיסטן, אימרן חאן.

ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)
ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)

נפרצו גם טלפונים של עיתונאים בהונגריה שידועים כמתנגדים של ראש הממשלה, ויקטור אורבן, ושל פעילי זכויות אדם ואזרח במדינות המפרץ, וגם במקסיקו דווח על עשרות עיתונאים שהיוו יעד לפריצה. בהודו, בית המשפט העליון הורה על חקירה עצמאית לבחינת החשדות שהממשלה של נרנדרה מודי הפעילה את פגסוס כדי לרגל אחרי יריבים פוליטיים, פעילים ועיתונאים.

בשבוע שעבר, הודתה הבולשת הפדרלית בארה"ב (FBI) כי היא רכשה את תוכנת פגסוס, כפי שנחשף בתחקיר של הניו יורק טיימס לפני כעשרה ימים. עם זאת, נטען כי התוכנה מעולם לא הופעלה וכי המטרה הייתה רק לבצע לה בחינה של המוצר.