לקראת חידוש שיחות הגרעין בווינה: גורמים בממשל ביידן מעריכים כי עד לסוף החודש הנוכחי יוכלו "להציל" את הסכם הגרעין. אחרת, לטענתם, ארצות הברית תאלץ לשנות כיוון ולנקוט באמצעים אגרסיביים כדי למנוע את מהלכיה של איראן, כך דיווחו היום (רביעי) שלושה גורמים בכירים לרשת CNN.

איראן מצננת התלהבות: "שיחות הגרעין עדיין לא עומדות בציפיות שלנו"

בצל חידוש שיחות הגרעין: הטיל החדש של איראן (צילום: רשתות ערביות)

"הסבב הזה הוא המכריע", ציין אחד מהם, "זו הישורת האחרונה". הגורם אמר את הדברים לקראת סבב השיחות הנוסף בין המעצמות לווינה, שצפוי להתחדש מחר. "אין ודאות בכל הנוגע לאיראן, אך הגענו לשלב משמעותי", הוסיף גורם נוסף המעורה בפרטים. 

השלושה דיווחו כי לקראת השיחות שיחודשו השבוע, המשלימות את הסבב הקודם שארך כחודש, הושגו הסכמות מסוימות, אך הגורמים ציינו כי ההחלטה האם לקדם זאת נתונה בידי איראן, שצריכה לחשב צעדיה. "התקדמנו בצמצום רשימת הפערים שהיו בראש סדר העדיפויות של כלל הצדדים, ולכן זהו הזמן לקבל החלטות פוליטיות", כך הדגישו הגורמים ל-CNN.

שיחות הגרעין (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)
שיחות הגרעין (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)

כמו כן, לאחרונה מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, ניסה להאיץ את השיחות בטענה כי "הזמן אוזל" והדגיש כי ישנם שבועות ספורים להציל את ההסכם. בנוסף, המקורות מסרו כי השליח המיוחד לשיחות הגרעין מטעמה של ארצות הברית, רוב מאלי, השוהה בווינה לצורך כך, יתדרך את חברי הקונגרס האמריקאי בעניין במהלך היום.  

השבוע, שר החוץ האיראני, עבדאללהיאן אישר אומנם שהיו התפתחויות חיוביות עד כה במשא ומתן שהתקיים מול ארצות הברית, אך הבהיר כי בארצו מחפשים "הסכם טוב ולא הסכם ביניים". 
 
כזכור, ההסכם שננטש בידי הנשיא הקודם, דונלד טראמפ בשנת 2018, כלל הגבלות שהוטלו על תוכנית הגרעין, שנקבעו במטרה למנוע התקדמות לקראת השגת נשק גרעיני, וכעת האמריקאים פועלים כל עת על מנת לנסח הסכם.