המתיחות בין רוסיה לאוקראינה: ברקע הערכות בקרב גורמי צבא ומודיעין בארצות הברית כי רוסיה מתכננת לבצע תרגיל גרעיני גדול כמסר הרתעה לנאט"ו במקרה שתפלוש לאוקראינה, קנצלר גרמניה אולף שולץ שלח מסר תקיף למוסקבה: "המערב מאוחד בנושא הסנקציות על רוסיה".

במסיבת עיתונאים שערך שולץ עם ראש ממשלת דנרמק, מדה פרדריקסן, הוסיף כי "המצב נשאר מתוח ומוקדם עדיין לומר שהבעיות נפתרו. הן רציניות ויישארו עוד זמן מה". לדבריו, "ארצות הברית, האיחוד האירופי ונאט"ו פועלות בשיתוף פעולה בנוגע לסנקציות שהוכנו כבר מבעוד מועד".

בתוך כך, דבריו שולץ ממשיכים את הקו ההתקפי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כאשר איים כי במידה ורוסיה תפלוש לאוקראינה, פרויקט צינור הגז "Nord Stream 2" ייעצר. "נביא לסופו של פרויקט צינור הגז לא יקום במידה וטנקים וחיילים יעברו את הגבול לאוקראינה", הדגיש ביידן. צינור הגז בשווי 11 מיליארד דולר נמצא בבעלות ענקית האנרגיה הרוסית "גזפרום", אשר מעבירה גז ממערב סיביר לגרמניה מעבר לים הבלטי, ומספק מקור הכנסה גדול למוסקבה.

קנצלר גרמניה וראש ממשלת דנמרק (צילום: Michele Tantussi/Pool via REUTERS)
קנצלר גרמניה וראש ממשלת דנמרק (צילום: Michele Tantussi/Pool via REUTERS)

כזכור, נשיא צרפת עמנואל מקרון השלים השבוע מסע דילוגים של 36 שעות, שכלל ביקור במוסקבה, קייב וברלין, בניסיון לתווך במשבר בין רוסיה לאוקראינה. במהלך מסעו הקצר נפגש מקרון עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לדיונים שנמשכו שש שעות. 

לאחר הפגישה הארוכה קיים פוטין מסיבת עיתונאים, שבמהלכה אמר כי הרוסים הינם קורבן של נאט"ו התוקפנית, אולם הצהיר כי "נעשה הכל כדי למצוא פשרה". פוטין חזר והזהיר כי הצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו תהווה עילה למלחמה באירופה, והוסיף כי "אם האוקראינים ינסו לכבוש את קרים, מדינות אירופה ייגררו אוטומטית לסכסוך צבאי עם רוסיה". פוטין הדגיש: "אולי יחסי הכוחות לא שווים, אבל רוסיה נשארה מעצמה גרעינית. לא יהיו מנצחים במלחמה כזאת".