המתיחות במזרח אירופה: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הערב (שישי) בשיחת ועידה עם מנהיגי המערב כי מדינתו מעריכה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לבצע פלישה לאוקראינה, מה שעלול להתרחש בימים הקרובים, כך מסרו מקורות דיפלומטיים לעיתון ה"גרדיאן" הבריטי. 

את הדברים אמר ביידן במהלך שיחת ועידה עם מנהיגים מהעולם בנושא הצבת הכוחות הרוסיים בגבול עם אוקראינה. בשיחה לקחו חלק מנהיגים מקנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, בריטניה האיחוד האירופי ונאט"ו. הבית הלבן מסר כי ביידן ובעלות הברית הסכימו על נכונות להטיל סנקציות מסיביות במידה ורוסיה תבחר בהסלמה צבאית.

בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ק סאליבן, אמר כי מתקפה רוסית על אוקראינה כנראה תתחיל בתקיפה אווירית. סאליבן, שנשא דברים בתדרוך של הבית הלבן, אמר שכל אמריקאי שעדיין באוקראינה צריך לעזוב ב-24-48 השעות הקרובות, כי מתקפה אווירית רוסית תקשה על היציאות. כמו כן, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ארצות הברית תישלח כ-3,000 חיילים נוספים לפולין בימים הקרובים. 

בתגובה לדברים, משרד החוץ הרוסי מסר כי מדינות המערב, בסיוע התקשורת, מפיצים מידע כוזב בכך שהם רומזים כי ייתכן שמוסקבה מתכננת לפלוש לאוקראינה. המשרד אמר בהצהרה באתר האינטרנט שלו כי מדינות המערב מנסות להסיח את תשומת הלב מהפעולות התוקפניות שלהן.

מוקדם יותר היום, מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, אמר כי פלישה רוסית לאוקראינה "יכולה לקרות בכל עת", כולל במהלך אולימפיאדת החורף בבייג'ין. הוא הוסיף כי ארה"ב ממשיכה "לראות סימנים מטרידים מאוד להסלמה רוסית, כולל כוחות חדשים שהגיעו לאזור גבול אוקראינה".

תרגיל באוקראינה (צילום: רויטרס)
תרגיל באוקראינה (צילום: רויטרס)

בלינקן אמר את הדברים לאחר שנפגש עם עמיתיו מאוסטרליה, הודו ויפן. "כפי שאמרנו בעבר, אנחנו נמצאים בחלון הזדמנויות לפלישה", אמר. מזכיר המדינה אמר לכתבים במסיבת העיתונאים כי ארה"ב "ממשיכה למשוך את השגרירות שלה" בבירת אוקראינה קייב ו"תמשיך בתהליך זה". בתוך כך, בלינקן הצטרף לקריאתו של הנשיא ביידן, ומסר, "ברור שכל אזרח אמריקאי שנמצא באוקראינה צריך לעזוב באופן מידי".

כאמור, ביידן קרא הלילה לאזרחים אמריקאים הנמצאים באוקראינה לעזוב את המדינה באופן מיידי, כך אמר בראיון לרשת NBC. "זה לא שאנחנו מתמודדים עם ארגון טרור, זוהי אחת המדינות החמושות בעולם, זה מצב שונה לחלוטין שעלול להתלקח במהירות", הזהיר.

הנשיא נשאל מה יגרום לו לשלוח באופן מיידי כוחות סיוע נוספים לחילוץ אמריקאים משם, והשיב כי אין תרחיש כזה. "ברגע שארצות הברית ורוסיה יתחילו 'לירות' אחת לעבר השניה, זו תהיה מלחמת עולם, זוהי מציאות שונה משהכרנו בעבר". בראיון הדגיש כי "אם פוטין טיפש מספיק לעשות זאת, הוא חכם מספיק כדי לא לעשות דבר שיפגע באמריקאים", ולטענתו, הוא הטיח זאת גם בפניו של האחרון.