מחלקת המדינה האמריקאית הורתה היום (שבת) לעובדי השגרירות באוקראינה שאינם מוגדרים "חיוניים" לעזוב את המדינה, זאת ברקע המתיחות באזור והחשש מפני פלישה רוסית. בהודעת השגרירות נמסר כי "למרות הצמצום בצוות הדיפלומטי, צוות הליבה של עובדי השגרירות, עמיתינו האוקראינים המסורים, ואנשי מחלקת המדינה וגורמים אמריקאים ברחבי העולם ימשיכו במאמצים הדיפלומטיים ובסיוע בלתי פוסק כתמיכה בביטחון, בדמוקרטיה ובשגשוג של אוקראינה". 

ההודעה הרשמית מתפרסמת לאחר שבמהלך הלילה, סוכנות הידיעות AP ציטטה גורמים רשמיים בארצות הברית, שציינו כי הדבר ייצא לפועל במהלך היום. הגורמים ציינו עוד כי ייתכן שמספר מצומצם של דיפלומטים אמריקאים יועברו למעבר הרחוק של המדינה, ליד הגבול עם פולין, בעלת ברית של נאט"ו כדי שארצות הברית תוכל לשמור על נוכחות דיפלומטית כלשהי במדינה. עם זאת, הדבר טרם אושר רשמית על ידי הממשל האמריקאי.

שגרירות ארצות הברית בקייב, ארכיון (צילום: Sean Gallup/Getty Images)
שגרירות ארצות הברית בקייב, ארכיון (צילום: Sean Gallup/Getty Images)

בתוך כך, דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, הגיבה לדיווחים על עזיבת הדיפלומטים את אוקראינה, וציינה כי "הוחלט על 'ייעול' מספר אנשי הסגל הדיפלומטי המוצבים במדינה, זאת מחשש ל'פרובוקציות' של קיים או גורמים אחרים". היא לא ציינה מהי משמעות ההחלטה, אך הדגישה כי "השגרירות והקונסוליות באוקראינה ממשיכות בביצוע תפקידיהן העיקריים".

מוקדם יותר היום, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר, עם הגעתו לביקור באיי פיג'י, כי "וושינגטון ובעלות בריתה יטילו במהירות סנקציות כלכליות חמורות על רוסיה, במידה וזו תפלוש לאוקראינה". הוא שוחח בשעות הצהריים עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, אשר האשים את ארצות הברית בנקיטת "קמפיין תעמולה" בנושא תוקפנות רוסית אפשרית באוקראינה. בהמשך השיחה טען לברוב כי בוושינגטון ובבריסל התעלמו מדרישות הביטחון שהוצגו על ידי רוסיה.

בנוסף, שר ההגנה הזוטר הבריטי ג'יימס הייפי הצטרף לדברי הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, ואמר בראיון לרשת סקיי ניוז כי "אזרחי הממלכה צריכים לעזוב את אוקראינה באופן מיידי, בכל דרך אפשרית. שלא יצפו לאפשרות של פינוי מהמדינה באמצעות כוחות הצבא, כפי שהיה באפגניסטן".

בלינקן עם הגעתו לביקור באיי פיג'י. צילום: REUTERS/Kevin Lamarque/Pool
בלינקן עם הגעתו לביקור באיי פיג'י. צילום: REUTERS/Kevin Lamarque/Pool

כאמור, מספר מדינות פרסמו במהלך היממה האחרונה קריאה לאזרחיהן לעזוב באופן מיידי את אוקראינה. בין המדינות שהפצירו באזרחיהן לצאת מהמדינה באופן מיידי, ניתן למנות את ארצות הברית (שהודיעה כי לא תוכל לסייע בפינוי אזרחים אמריקאים), בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד, בריטניה, יפן, לטביה, נורבגיה וכווית. במקביל, משרד החוץ הישראלי פרסם אזהרת מסע לאוקראינה, והודיע על פינוי בני משפחותיהם של עובדי השגרירות. 

תמונת לווין המציגה את היערכות הצבא הרוסי בחצי האי קרים (צילום: 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונת לווין המציגה את היערכות הצבא הרוסי בחצי האי קרים (צילום: 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

במקביל, גורמים במוסקבה תקפו את הודעת ארצות הברית ובעלות בריתה, שטענו כאמור כי פלישה רוסית לאוקראינה או תקיפה אווירית עלולות להתרחש בכל בעת, וטענו כי מדובר ב"הפצת שקרים כדי להסיח את הדעת ממעשיהן התוקפניים". בנוסף, בקרמלין דחו את התגובה הדיפלומטית המשותפת שפורסמה על ידי האיחוד האירופי ונאט"ו, הדורשת מהם להפחית את המתיחות "חסרת הכבוד".

בין אם הפלישה המדוברת תצא לפועל בשלב כזה או אחר, ובין אם לאו, רוסיה הציבה עד כה למעלה ממאה אלף חיילים בגבול אוקראינה, זאת למרות הכחשותיה בדבר מהלך צבאי מתוכנן באזור.

טנקים רוסים סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: רויטרס)

בנוסף, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ישנה הערכה אמריקאית לפיה הפלישה הרוסית לאוקראינה תצא לפועל עוד לפני סיום אולימפיאדת החורף ב-20 בפברואר, כאשר במהלכה צפוי ניסיון להשתלט על מספר ערים, בהן קייב הבירה.