בישראל סבורים כי עיתוי הפרסום בתקשורת הטורקית, שלפיו חוליית מתנקשים איראנית תכננה להתנקש בחייו של איש העסקים הישראלי יאיר גלר (73) באיסטנבול, אינו מקרי. בין היתר, הוא נועד להעביר מסר לישראל כי הם דואגים לביטחון של אזרחים ישראלים בארצם. זאת גם על רקע הפרסומים השונים שהנשיא ארדואן מעוניין לחזק את הקשרים עם ישראל.

גלר עצמו סיפר כי כבר לפני ארבעה חודשים פנו אליו השלטונות המקומיים והודיעו לו כי האיראנים מעוניינים לפגוע בו. "מאז המקרה אני נזהר מאוד", אמר גלר. עם זאת, הבהיר כי הוא חש בטוח בטורקיה וכי אינו חושש לחייו: "עצרו כבר את רוב חברי החוליה. הלוואי שאצלנו בארץ הייתי מרגיש בטוח ומטופל כמו שטיפלו בי פה השלטונות. אני לחוץ יותר ממה שקורה בארץ, כל המשפחה שלי שם וכל הנושא של פגסוס מדאיג מאוד ומדיר שינה מעיניי".

גלר, שמחזיק אזרחויות ישראלית וטורקית, הבהיר כי הקים את החברה שלו באיסטנבול לאחר שלא הצליח לעשות זאת בישראל. "אני עושה הרבה פיתוח שבארץ לא הצלחתי לעשות", אמר איש העסקים. "יש לי פה חברת הנדסה עם 110 מהנדסים שעוסקת בעיצוב בגזרת רובוטים. האיראנים החליטו שזה יפגע בנו, אז זה מה שקורה".

החולייה האיראנית (צילום: מעריב אונליין)
החולייה האיראנית (צילום: מעריב אונליין)

בישראל מתייחסים ברצינות רבה לאיומים על ישראלים מצד איראן וחיזבאללה, שמבקשים לסגור חשבון על פעולות המיוחסות בשנים האחרונות לישראל כנגד איראן, גם על אדמתה. למרות המתיחות הגדולה שיש בין ישראל לטורקיה, המדינות חולקות אינטרסים משותפים ומעניינים ביציבות ביטחונית באזור. בישראל סבורים כי לאחר חיסולם של מדענים שונים ושל קאסם סולימאני בשנים האחרונות על ידי האמריקאים, סימנו מנהיגי טהרן את טורקיה כיעד שבו קל יותר לאסוף מודיעין ולבצע פעולות טרור נגד מטרות ישראליות.

על פי הפרסום בעיתון "סבאח" ביום שישי, חוליה של תשעה איראנים ביקשו להתנקש בגלר כנקמה על החיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה בנובמבר 2020 המיוחס לישראל. על פי הפרסום, חוליית הטרור עקבה אחר גלר, שגר באופן קבוע בטורקיה, במקום עבודתו ובביתו.
בטורקיה אף מדווחים כי המוסד הישראלי עודכן בפרטי האירוע ובמודיעין הרלוונטי בפגישה חשאית שהתקיימה בטורקיה. נוסף על כך, נמסר בדיווח כי סוכנות הביון הטורקית MIT מנעה את ההתנקשות לאחר חודשים של מעקב מודיעיני, ובכך גם מנעה פגיעה ביחסים בין ישראל וטורקיה.

מפרטי הפרסום עולה כי חוליית המתנקשים לא ידעה על העברתו של גלר למקום מסתור, והיא המשיכה לעקוב אחר מקום העסק השייך לו. לפי המעקב הטלפוני על חברי החולייה נמצא כי הם אף היו כמה פעמים בסביבת אותם משרדים. בימים האחרונים עצר המודיעין הטורקי שמונה מחברי החוליה האירנית, אך מפקד ההתארגנות יאסין טהרמאמקנדי לא נעצר, משום שעל פי הדיווח הוא נמצא באיראן. כל שאר חברי החוליה נשלחו למעצר באשמת התארגנות לצורך ביצוע פשע.

בהכנת הידיעה השתתף יואב איתיאל (וואלה!)