בצל הדיווחים על פלישה רוסית קרובההטיסות הראשונות מקייב לנמל התעופה בן גוריון יצאו הבוקר לדרך, ובשעות הצהריים המוקדמות נחתו הישראלים הראשונים שחזרו ארצה מאוקראינה. אחת מהנוסעות סיפרה: "שם לא כל כך מרגישים את הלחץ, אבל הרגשנו את הלחץ מהודעות מאנשים בארץ. אנשים אמרו שנחזור לארץ, ושם אין דיבור על זה בכלל. נהג מונית אמר לנו שלפוטין יש שיגעונות משל עצמו, ושהוא סתם מדבר".

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד קיים הערכת מצב במשרד החוץ בעקבות ההתפתחויות המדאיגות בגבול רוסיה-אוקראינה. בהערכת המצב השתתפו נציגי משרד התחבורה, רשות שדות התעופה, נציגי משרד החינוך, הסוכנות היהודית ונתיב, והוצגה בה ההערכה המדינית והקונסולרית למגוון תרחישים.

בהמשך נפגש לפיד עם אמינה ג'אפרובה, סגנית שר החוץ האוקראינית, והביע בפניה דאגה מהמשבר. בנוסף, הוא עדכן אותה בהחלטה לפרסם אזהרת מסע כמו גם תגבור השגרירות בקייב על רקע זה, וציין כי הוא מקווה שההסלמה תיבלם בעקבות מגעים דיפלומטיים בהובלתה של ארה"ב.

לפיד נפגש עם סגנית שר החוץ האוקראינית (צילום: ללא)
לפיד נפגש עם סגנית שר החוץ האוקראינית (צילום: ללא)

לפיד אמר לאחר הישיבה כי "ממשיכים בהערכות להחזרת הישראלים מאוקראינה, ב-48 השעות הקרובות יש 10 טיסות. הטיסות שחזרו אתמול מאוקראינה היו מלאות. בשבוע הקרוב מתוכננות 32 טיסות. אני קורא לאזרחי ישראל לעלות על הטיסות האלה. בנוסף, המשפחות של כל שליחי מדינת ישראל באוקראינה (יותר מ-150 איש), עושים את דרכם לארץ. אנחנו מתגברים את השגרירות בקייב על מנת לתת מענה טוב יותר, אנחנו המדינה היחידה שמתגברת. מבקש להביע את הערכתי לשגרירות בקייב בראשות השגריר מיכאל ברודצקי, לגרי קורן, למתגברים שיוצאים ולכל עובדי המשרד שעוסקים בכך".

לפיד בהערכת המצב (צילום: יוגב כהן, משרד החוץ)
לפיד בהערכת המצב (צילום: יוגב כהן, משרד החוץ)

בקהילה היהודית מודאגים

הרב יוסף אסמן מבית חב"ד בקייב, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וטען כי ישנן הרבה פניות מצד ישראלים מודאגים מהמצב. "הרבה ישראלים רוצים להתפנות, הם חוששים, תגברנו את כלל המוסדות בעיר עם משטרה". 

לדבריו, בית חב"ד מסייע לאותם ישראלים המבקשים לעזוב, על ידי תיאום עם השגרירות, שהחלה לעבוד במתכונת חירום. "כל ישראלי שיש לו בעיה כלשהי מבחינת המקום פה בקייב, אנחנו דואגים לו". כמו כן, על אף הלחץ המתוקשר סביב הפלישה האפשרית, טען הרב אסמן כי אוקראינה דווקא מנסה להרגיע ולא להתייחס למה שקורה בחוץ.

"קוראים לישראלים לעזוב בהקדם"

יואב ביסטרצקי, סגן שגריר ישראל באוקראינה, שוחח גם הוא עם יוכפז ודוידוב ודן במצב במדינה לאור המתיחות הגואה. לדבריו, כחמשת אלפים תושבים נרשמו עד כה לסיוע שהוצע ממשרד החוץ הישראלי, וישנם מעל ל-12 אלף המתגוררים באזור.

"אנחנו קוראים לאזרחים ישראלים לצאת בהקדם האפשרי מהמדינה, הגענו לנקודה הנכונה ביותר לפרסם אזהרת מסע", אמר. לדבריו, ההחלטה להחריף את אזהרת המסע נתונה לידי משרד החוץ הישראלי ובאישור שר החוץ, והדגיש: "אנחנו בשגרירות מנתחים את המצב ומעבירים את כלל הנתונים כדי שיקבלו את ההחלטה הטובה ביותר".

אזרחים ישראלים שבים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)
אזרחים ישראלים שבים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)


בתוך כך, בינתיים "אל-על" מתגברת את הטיסות לאוקראינה על מנת להוציא משם כמה שיותר ישראלים. סמנכ"ל אל על, שלומי עם שלום, עדכן הבוקר ב-103FM כי "קיבלנו אתמול פנייה ממשרד החוץ, ואנו מעריכים שיש שם למעלה מ-10,000 ישראלים. 4,500 נרשמו בחדר המצב, וביקשו להגיע חזרה ארצה. נערכנו ותגברנו את לוח הטיסות, והבוקר תצא טיסה שתחזור מלאה מקייב. טיסה נוספת תצא מחר. מתוכננות לצאת שלוש טיסות בשבוע הקרוב".

בשיחה עם בן כספית וינון מגל, שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודצקי חזר על קריאותיו לישראלים, שיתכוננו לצאת מן המדינה. "יש תחושה שאנחנו מגיעים לנקודת הכרעה, לכאן או לכאן", סיפר. 

"אין פאניקה או בהלה, אבל העיר מתרוקנת לאט-לאט. כל אדם שלוקח אחריות על משפחתו ועל עצמו צריך לחשוב על להתפנות מכאן. במיוחד אני מדבר על הישראלים שיש להם לאן לחזור - זה הזמן לעשות חישוב ולקנות כרטיס טיסה ארצה. נכון להיום אין שום בעיה לקנות כרטיס טיסה, יש מספיק טיסות. פעלנו מול חברות תעופה על מנת שיגדילו את מספר הטיסות כי אנחנו מאמינים שיהיה יותר ביקוש ביום-יומיים הקרובים", אמר.

הוא ציין כי משרדו מחויב לאזרחים הישראלים, שיש כמותם רבים באוקראינה, והוסיף כי ישנם גם ארגונים יהודיים נוספים שמוכנים לסייע לקהילה בעת הצורך. עם זאת, טען כי טרם נראה שינוי במספרם של המבקשים לעלות ארצה. 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM.