בעוד החשש מפני פלישה רוסית לאוקראינה הולך וגובר והמאמץ הדיפלומטי למנוע מלחמה שלא פוסק לרגע, מאה אלף חיילים רוסיים שכבר מוצבים בגבולותיה של אוקראינה רק ממתינים לפקודתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מנת לפלוש אל תוך המדינה האוקראינית. 

גורמי הביון ואנליסטים מערביים לא בטוחים מהיכן תתחיל הפלישה, שכן רוסיה מכתרת את אוקראינה משלושה צדדים, בשלוש חזיתות שונות - הגבול הבלארוסי מצפון, הגבול הרוסי במזרח אוקראינה וחצי האי קרים מדרום לה. 

עיני המערב כולו נשואות לשלוש נקודות לחץ אלו, ואלו הן התנועות הצבאיות הרוסיות האחרונות שזוהו בכל אחת מהן.

החזית המזרחית

עיקר תשומת הלב מופנית לגבולה המזרחי של אוקראינה, ובעיקר לאזור דונייצק, שם נמצאים כוחות בדלנים הנתמכים על ידי רוסיה שמצויים בעימות עם השלטונות האוקראינים מאז 2014. 

ההנחה העיקרית היא כי חזית זו היא העמדה הנוחה ביותר ממנה ניתן להתחיל את הפלישה, שכן רוסיה יכולה בקלות לתגבר את כוחות הצבא העצומים שהיא כבר מחזיקה בסמוך בגבול, לצד האזור המצוי בשליטתם של הבדלנים. עם זאת, תנאי הקור והשלג המשתנים עשויים להשפיע על הפלישה באזור זה, שכן רוסיה זקוקה לאדמה קפואה לצורך מעבר נוח של כלי רכב משוריינים. 

תצלומי לוויין שונים הראו כי בסיס צבאי רוסי גדול שהיה באזור והכיל כוחות רבים של שיריון וארטילריה התרוקן ברובו, ככל הנראה משום שהציוד, הכולל מאות טנקים, נגמ"שים ומשגרי טילים בליסטיים, התקרב משמעותית לאזור הגבול בימים האחרונים, שם כבר נמצאים עשרות אלפי חיילים.

גם באזורו הצפוני של הגבול המזרחי נמצאים טנקים רבים, וחוקרים צבאיים אף אמרו ל-CNN כי "המבנה ההתקפי החזק ביותר של רוסיה - צבא הטנקים של המשמר הראשון, שבדרך כלל מוצב באזור מוסקבה, עבר דרומה 400 ק"מ ומתכנס בשטח האופטימלי למתקפה משוריינת מהירה בנתיב הפלישה של חורסק-קייב".

תרגיל צבאי משותף של רוסיה ובלארוס. צילום: רויטרס

החזית הבלארוסית

גם הגבול של אוקראינה עם בלארוס עשוי לשמש נקודת פלישה נוחה, שכן בין בלארוס ורוסיה קיימת ברית הדוקה וכוחות עצומים של הצבא הרוסי כבר הגיעו לבלארוס בשבועות האחרונים באמתלה של תרגילים צבאיים משותפים, בהיקפים ותזמון שמעלים חששות רבים במערב.

ההיערכות הנוכחית של מוסקבה בבלארוס היא הגדולה ביותר מאז המלחמה הקרה, כאשר לפי ההערכות ישנם בגבול 30,000 חיילים קרביים, כוחות מבצעיים מיוחדים של הצבא הרוסי המכונים "ספצנאז", מטוסי קרב מתקדמים כולל SU-35, מערכות שיגור טילים מתקדמות וכן ומערכות הגנה אווירית מדגם S-400. 

האזור עשוי לספק לכוחות הרוסיים דרך גישה מהירה לאיגוף לעבר בירת אוקראינה קייב, אולם הגאוגרפיה במקום מעלה מעט קשיים שכן הוא רווי ביצות, שעלולות להקשות על מעבר כוחות משוריינים. 

תמונת לוויין המציגה את היערכות הצבא הרוסי בחצי האי קרים (צילום: 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונת לוויין המציגה את היערכות הצבא הרוסי בחצי האי קרים (צילום: 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

החזית הדרומית - חצי האי כרים

חצי האי כרים, שסופח על ידי רוסיה ב-2014, מספק נקודת פתיחה טבעית לכל מבצע חדש, אך עדיין לא ברור אם מוסקבה תנסה לפלוש דרכו לאוקראינה. עם זאת, נצפתה באזור פריסה גדולה של חיילים וציוד, ולפי ההערכות מדובר באלפי חיילים ומאות כלי רכב משוריינים. 

כמו כן, נצפו ספינות מלחמה רוסיות שהגיעו לסבסטופול, הנמל הראשי של קרים, ומשרד ההגנה הרוסי אף פרסם תמונות של שש ספינות מלחמה גדולות בנמל, המאפשרות לכוחות צבא רוסיה לבצע נחיתה ימית באזור אודסה ולאחר מכן להצטרף לכוחות שיפלשו ממזרח.

הצי של אוקראינה מסר בתגובה לאיומים כי "רוסיה ממשיכה לעבות את כוחותיה הצבאיים באזור הים השחור, תוך העברת ספינות נחיתה נוספות כדי להפעיל לחץ על אוקראינה והעולם. הכוחות הימיים של אוקראינה מוכנים לכל התרחישים והפרובוקציות מהצד הרוסי, כדי להגן על המדינה מהים".

אוניית מלחמה רוסית נוחתת בחצי האי כרים (צילום: רויטרס)
אוניית מלחמה רוסית נוחתת בחצי האי כרים (צילום: רויטרס)