אזרחי שווייץ אישרו היום (ראשון) במשאל עם הגבלות על פרסום של מוצרי טבק בקרבת ילדים וצעירים, צעד דרמטי במדינה שנחשבה עד כה גן עדן עבור מעשנים ויצרני הסיגריות.

56 אחוז מהמשתתפים במשאל הצביעו בעד השאלה "האם אתם תומכים בצורך להגן על ילדים וצעירים מפני פרסום טבק?". בחלוקה אזורית, הייתה תמיכה גורפת בהצעה בקנטונים דוברי הצרפתית והאיטלקית ובאזורים העירוניים, אולם בקנטונים דוברי הגרמנית היה רוב למתנגדים.

על פי היוזמה, לא ניתן יהיה לפרסם סיגריות ומוצרי טבק נוספים במקומות שעלולים להיות חשופים לצעירים, כולל בתי קולנוע ושלטי חוצות. עד כה, נחשבה שווייץ לאזור חופשי עבור המעשנים, בניגוד לשכנותיה האירופיות שהטילו מגבלות רבות בשנים האחרונות, אולם מאחר שמדי שנה יש כ-9,000 מקרי מוות שקשורים לטבק שגם מעלים את העלויות של ביטוחי הבריאות, החלה להשתנות דעת הקהל.

גרגור ויטוז, מנהל ארגון "התמכרות שווייץ", בירך על התוצאה ואמר כי מדובר "בצעד גדול קדימה" ומסר לחברות הטבק הבינלאומיות שיושבת בשווייץ וניצלו את החקיקה המקלה עד כה. "זה מסר ברור מהעם לפרלמנט שאנחנו לא רוצים את החקיקה הנוכחית", אמר. "אנחנו רוצים להגן על ילדינו".

חברות הטבק, שתורמות יותר משישה מיליארד דולר בשנה לכלכלה המקומית, ניסו לשכנע את המצביעים להתנגד להצעה וטענו כי מדובר במוצר שהחוק אינו אוסר על פרסומו, ולכן בשלב הבא עלולות להיות מוטלות מגבלות גם על מוצרים עתירי סוכר או אלכוהול.

ההצעה על הגבלת הפרסום של מוצרי הטבק הייתה היחידה מבין ארבע ההצעות שהועלו היום למשאל עם. 79 אחוז הצביעו נגד ההצעה לאסור על ניסויים בבעלי חיים ובבני אדם ועל ייבוא של מוצרים שפותחו בהתבסס על ניסויים כאלה. קרוב ל-63 אחוז הצביעו נגד התוכנית לבטל מס של אחוז אחד שמוטל על הנפקות לצורך גיוס הון. ההצעה לאפשר לממשלה לסבסד גופי תקשורת פרטיים נפלה ברוב של כ-55 אחוז.