מתיחות שיא באירופה: בצל החשש מפלישה רוסית לאוקראינה, הזהיר היום (שני) בכיר בצבא רוסיה כי הצבא יפתח באש על ספינות וצוללות זרות, אשר ייכנסו באופן בלתי חוקי למים הטריטוריאליים של המדינה.

בתוך כך, החשש מפלישה רוסית לאוקראינה משפיע גם על התנודות בבורסות ברחבי העולם, כאשר היום (שני) מדד הפוטסי 100 של הבורסה בלונדון ירד ב-1.5%. לעומת זאת, מחירי הנפט דווקא עלו, זאת בשל חשש משיבושים באספקה ברגע שתפרוץ מלחמה באוקראינה. במקביל, מדד ה-S&P 500 של הבורסה בניו-יורק רשם ירידה של 0.8%, מדד הנסדק 100 רשם ירידה של 0.9%.

במקביל, ארגון המדינות המתועשות שלח איום לעבר רוסיה בעקבות המצב: "אנחנו מוכנים להטיל, באופן קולקטיבי, סנקציות כלכליות ופיננסיות שיהיו להן השלכות מסיביות ומידיות על הכלכלה הרוסית". 

כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)

בהצהרה אף נאמר כי "אנו חוזרים ומדגישים בפני רוסיה, כל תוקפנות צבאית נוספת תתקבל בתגובה מהירה, מתואמת וכוחנית. אנו תומכים במאמצים המתמשכים למציאת נתיב דיפלומטי לקראת סיום ההסלמה".

בעוד החשש מפני פלישה רוסית לאוקראינה הולך וגובר והמאמץ הדיפלומטי למנוע מלחמה שלא פוסק לרגע, מאה אלף חיילים רוסיים שכבר מוצבים בגבולותיה של אוקראינה רק ממתינים לפקודתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מנת לפלוש אל תוך המדינה האוקראינית. בצל ההערכות בקרב גורמי מודיעין אמריקאים כי הפלישה תתרחש בזמן הקרוב, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אתמול עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, והצהיר כי "התגובה האמריקאית לכל תוקפנות רוסית תהיה מהירה ונחרצת".

צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)

במהלך השיחה שנערכה כשעה, הבהיר ביידן כי "ארה"ב תגיב בנחישות, יחד עם בעלות בריתה ושותפותיה". שני המנהיגים הסכימו על חשיבות המשך הניסיון הדימפלומטי למתן את המתיחות במזרח אירופה. בכיר אוקראיני מסר כי זלנסקי חידש את הקריאות לוושינגטון לספק תמיכה צבאית וכספית גדולה יותר לאוקראינה, וביקש מביידן לבקר באוקראינה בהקדם האפשרי. עם זאת, גורמים רשמיים אמרו כי נסיעתו של ביידן לאוקראינה בזמן זה אינה סבירה. כמו כן, הגורם הרשמי מסר כי זלנסקי השתמש בשיחה כדי להציע את מה שתיאר כ"רעיונות קונקרטיים להפחתת האיום הרוסי על אוקראינה".

נשיא אוקראינה הדגיש בפני ביידן את הצורך בחבילה פיננסית משמעותית עבור המדינה, וכי תמיכה כלכלית חזקה "תראה לפוטין שהמערב עומד לצד אוקראינה, וכי ההסלמה של פוטין לא תישא פרי". גורם בבית הלבן ציין כי הסיוע הביטחוני לאוקראינה נמשך והדגיש כי המשלוחים בשבועות האחרונים מספקים "תמיכה מאקרו-כלכלית נוספת כדי לעזור לכלכלת אוקראינה", זאת על רקע ההתגברות הצבאית של רוסיה בגבול.

צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)