נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס היום (שני) למתיחות עם רוסיה, והבהיר כי אין בכוונת מדינתו לוותר על הצטרפות לנאט"ו. "כמה מנהיגים רומזים שאוקראינה לא צריכה לדבר כל כך הרבה על ההצטרפות, אבל זו היא ההחלטה שלנו". זלנסקי הוסיף כי אין בכוונתו לפנות את משפחתו מקייב למרות החשש מהסלמה.

בהמשך, בנאום מוקלט לעם האוקראיני, אמר זלנסקי כי "אנחנו מאוימים מפני המלחמה הגדולה וממועד הפלישה הצבאית. זו לא הפעם הראשונה. אבל המדינה שלנו חזקה מתמיד".

הנשיא האוקראיני הוסיף כי ה-16 בפרואר, התאריך ששירותי הביון במערב מעריכים כי בו רוסיה עשויה לפלוש, יהפוך ליום האיחוד. "הצו הרלוונטי כבר נחתם. ביום זה נתלה דגלי לאום, נלבש סרטים כחולים וצהובים ונראה לעולם את האחדות שלנו. אנחנו רוצים חופש ואנחנו מוכנים להילחם על זה. כולנו רוצים לחיות באושר. מעולם לא וויתרנו ואנחנו לא הולכים לעשות זאת", הדגיש הנשיא זלנסקי.

בתוך כך, במסגרת אותו צו ממשלתי התקבלה ההוראה להאיץ את יצירת מערכת ההגנה הטריטוריאלית, לספק אמצעים להכנת האזרחים למלחמה, והחל מה-1 במרץ 2022, גם להגדיל את הקצבה הכספית של אנשי הצבא, כך דווח בכלי התקשורת ברוסיה. 

אתמול, זלנסקי שוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהצהיר כי "התגובה האמריקאית לכל תוקפנות רוסית תהיה מהירה ונחרצת". במהלך השיחה שנערכה כשעה, הבהיר ביידן כי "ארה"ב תגיב בנחישות, יחד עם בעלות בריתה ושותפותיה".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Cheriss May)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Cheriss May)

שני המנהיגים הסכימו על חשיבות המשך הניסיון הדימפלומטי למתן את המתיחות במזרח אירופה. בכיר אוקראיני מסר כי זלנסקי חידש את הקריאות לוושינגטון לספק תמיכה צבאית וכספית גדולה יותר לאוקראינה, וביקש מביידן לבקר באוקראינה בהקדם האפשרי.

עם זאת, גורמים רשמיים אמרו כי נסיעתו של ביידן לאוקראינה בזמן זה אינה סבירה. כמו כן, הגורם הרשמי מסר כי זלנסקי השתמש בשיחה כדי להציע את מה שתיאר כ"רעיונות קונקרטיים להפחתת האיום הרוסי על אוקראינה".

לצד זאת, בצל החשש מפלישה רוסית לאוקראינה, הזהיר בכיר בצבא רוסיה כי הצבא יפתח באש על ספינות וצוללות זרות, אשר ייכנסו באופן בלתי חוקי למים הטריטוריאליים של המדינה.

בתוך כך, החשש מפלישה רוסית לאוקראינה משפיע גם על התנודות בבורסות ברחבי העולם, כאשר היום (שני) מדד הפוטסי 100 של הבורסה בלונדון ירד ב-1.5%. לעומת זאת, מחירי הנפט דווקא עלו, זאת בשל חשש משיבושים באספקה ברגע שתפרוץ מלחמה באוקראינה. במקביל, מדד ה-S&P 500 של הבורסה בניו-יורק רשם ירידה של 0.8%, מדד הנסדק 100 רשם ירידה של 0.9%.