מוסקבה שיגרה אתמול אותות הרגעה בפתח ביקורו של קנצלר גרמניה אולף שולץ באוקראינה וברוסיה, אבל במקביל תגברה את כוחותיה בגבול אוקראינה. בביקורו באזור בחר שולץ במסלול שונה מזה של נשיא צרפת עמנואל מקרון: הוא התחיל בקייב אצל בעלת הברית, ורק אחר כך נסע למוסקבה. גם שרי החוץ של איטליה ובריטניה ויו"ר הפרלמנט הפולני צפויים להגיע השבוע לקייב.

בסיום הפגישה בקייב אמר שולץ: "אין שום הצדקה הגיונית לפעילות צבאית רוסית בגבול. אני מצפה לצעדים ברורים מצד רוסיה להרגעת המצב. אבהיר מחר לפוטין במוסקבה כי יהיו השלכות כלכליות כבדות לכל פלישה. אנו נכונים לדו־שיח רציני עם רוסיה על ביטחון אירופי ומצפים שהיא תסכים לשיח כזה".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הסביר: "מצבנו הביטחוני היה במרכז השיחות עם קנצלר גרמניה. אנחנו רואים התקבצות חסרת תקדים של כוחות בגבול רוסיה־אוקראינה, ולכן אנחנו מחפשים ערבויות לביטחוננו. הצטרפות לנאט"ו עשויה להבטיח את ביטחונה של אוקראינה. בלי אוקראינה יהיה זה בלתי אפשרי להבטיח ביטחון לאירופה".

זלנסקי ציין כי שולץ "חזר על מחויבות גרמניה לגבולות אוקראינה המוכרים, בכלל זה חצי האי קרים", והוסיף: "אנחנו מצפים להתקדמות בנושא חברותנו בנאט"ו. זאת תהיה אמירה חזקה מצד אירופה". מן העבר השני הודיעה מוסקבה כי שולץ ופוטין ידונו בחששותיה של רוסיה ובעיצומים האפשריים של ארה"ב על פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2", שמדאיגים את שתי המדינות.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר: "התשובות שהנשיא פוטין קיבל מארה"ב ומנאט"ו להצעות הביטחון הרוסיות, אינן מספקות. אבל לא מיצינו את האפשרויות הדיפלומטיות, ואני ממליץ להמשיך בהן. ארה"ב הגישה הצעות ממשיות להפחתת הסיכונים הצבאיים. אנו יכולים לראות נתיב המשך לשיחות, אך יש להתחשב בהצעותינו כמכלול. ננסה לקבל תשובות מארה"ב לשאלות שלא נענו. שיחות ללא סוף אינן אפשרויות, אך תמיד יש סיכוי להסכם. אני מציע שנמשיך את המאמץ המדיני".

שר הביטחון הרוסי סרגיי שויגו הרגיע אף הוא: "חלק מהתרגילים של צבא רוסיה באזור מתקרבים לסיומם, חלקם כבר נגמרו". כדי לנסות להפחית את המתח שוחח שר ההגנה האוקראיני אתמול עם מקבילו מבלארוס, שבה נערך תרגיל בהשתתפות 30 אלף חיילים. הוא ציין ב"חיוב" את תוצאות השיחות. אולם, דובר משרד ההגנה האמריקאי ג'ון קירבי הזהיר כי בסוף השבוע תגברה רוסיה עוד יותר את המערך הצבאי שלה בגבול אוקראינה, ולפי מקורות אמריקאיים, מדובר ב־17 גדודים נוספים.

הדיפלומטיה האוקראינית הפגינה אתמול חוסר אחידות, לאחר שהשגריר בלונדון ודים פרסטייקו התראיין לרשת BBC, ונתן למראיין להבין כי ארצו עשויה לדחות את שאיפתה להצטרף לנאט"ו כדי למנוע עימות. במוסקבה קידמו בברכה את הדברים וציינו כי הם "עשויים להפחית באופן משמעותי את דאגות הביטחון של רוסיה".

אלא שלא חלף זמן ארוך עד שהנשיא זלנסקי נזף בשגריר, ושיגר אותו להבהיר את דבריו ולהסביר שהתכוון לומר כי אוקראינה לא ויתרה על רצונה לחברות בנאט"ו, שהוכנס אל החוקה, אבל מכיוון שאינה חברה עדיין, היא נכונה לדון בהסדרים שיאפשרו לה להתקיים בלי איומים. מלבד ארה"ב, בריטניה וקנדה, אין לאוקראינה על מי לסמוך, קבע השגריר בעצב.

ולדימיר זלנסקי (צילום: OHANNA GERON/POOL/AFP via Gety Images)
ולדימיר זלנסקי (צילום: OHANNA GERON/POOL/AFP via Gety Images)

רוסיה כאמור מתגברת את כוחותיה ומבצעת תמרונים באזור, אבל מנגד מאיימת קבוצת המדינות המתועשות G7 שבראשה עומדת עכשיו גרמניה כי תנקוט סנקציות "מסיביות" נגד רוסיה. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הבהיר בשיחה עם עמיתו האוקראיני דמיטרו חוליבה כי ארה"ב מעדיפה את המגעים הדיפלומטיים, אבל כל תוקפנות מצד רוסיה תיענה בתגובה קשה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר: "המצב באוקראינה מסוכן מאוד". הוא קרא לפוטין "לסגת צעד אחורה מקצה התהום". השר במשרד החוץ הבריטי ג'יימס היפי המשיך אף הוא להזהיר כי תקיפה עלולה להתרחש בכל עת. "דקות ספורות אחרי שפוטין ייתן את הפקודה, ינחתו טילים ופצצות על אוקראינה", אמר.

המערב ממשיך להפגין תמיכה באוקראינה. מטוס ועליו כוח גרמני נחת בליטא. בפולין נחתו חיילים אמריקאים שיצטרפו לכוחות שהוצבו שם במהלך השבוע שעבר. שמונה מטוסי קרב אמריקאיים מדגם F15 נחתו בבסיס חיל האוויר בלאסק למשימות שיטור אווירי של חברות נאט"ו, ומצטרפים לאלה שהגיעו לפולין בשבוע שעבר. מערכות הנ"מ של אוקראינה מוחזקות במצב הכן, ושגרירה בגרמניה ביקש מגרמניה אספקה של מערכות מתקדמות יותר.

המתיחות בין רוסיה ואוקראינה: כוחות אמריקאיים ראשונים נוחתים במזרח אירופה (צילום: רויטרס)

ומה קורה ברחובות אוקראינה? אזרחיהן של חלק גדול מהמדינות המערביות, שלא נקראו על ידי ממשלותיהם לעזוב את המדינה, אינם ממהרים לעזוב. האוקראיני הממוצע, כמו ממשלתו, אינו מאמין שהמלחמה קרובה ושרוסיה תמטיר פצצות על מדינה אחות. עם זאת, דווח על תורים להוצאת דרכונים במשרד הפנים, ופולין וליטא כבר הודיעו על נכונותן לקבל פליטים בעת הצורך. 

העבודה הסדירה נמשכת, ובחנויות המדפים מלאים. פה ושם הכינו עקרות בית זהירות מלאי לעת צרה. מי שלא לוקחים סיכונים הם כ־20 אוליגרכים, מעשירי אוקראינה, שכבר עזבו את המדינה במטוסיהם הפרטיים.