צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, שוחח היום (שלישי) עם אראל סג"ל וטל שלו על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון. בראשית השיחה ב-103FM, הוא התייחס למחווה של הנשיא המצרי א-סיסי, לשרה קארין אלהרר, ואמר: "כל מנהיגי ערב, ובכלל כל אלו שסביבנו, יודעים היטב מה קונה את דעת הקהל בישראל וברחבי העולם. הרי כבר הייתה תקרית עם השרה ובוריס ג'ונסון, שאחר כך התנצל". לדבריו, א-סיסי רואה כזה דבר, וכשהוא מקבל את הדוח מי נמצא בקהל בטח שהוא יעשה את זה.

"יש כלל במזרח התיכון קוראים לזה כלב השמירה של הדמוקרטיה ואנחנו הכלבים אוהבים מזון, וכזה מזון יכול לעשות ספין שלם לכל ההתנהגויות שהוא לא רוצה שידעו עליו", הסביר יחזקאלי, "אז מה יותר טוב מלתת לקהל הישראלי כזו מחווה? א-סיסי יוצא ג'נטלמן בסיפור הזה, אבל במקביל הוא עדיין מדכא זכויות אדם במדינתו, ומוביל אותם להרפתקאות כלכליות. המצב במצרים פשוט נורא, אבל אירועים כאלה תמיד טובים לדעת הקהל, והוא תיקן את הדבר שמנהיג מערבי (ג'ונסון) טעה בו. זה הניתוח שלי לסיפור הזה". 

הוא נשאל לגבי האינטרסים המצרים בנושא הגז, והשיב: "כשמסתכלים על המפה של גז ומים ניתן לראות מזרח תיכון אחר. הם צריכים אותנו בעניין הגז, למרות שיש להם יכולת להוציא אותו בעצמם, כולם צריכים אותנו". לדבריו, אין ספק שהדבר מצריך תמיד מהמנהיגים האלו לחזר אחרי ישראל בעניין הכלכלי, וזה גם מה שמסביר את הסיפור של טורקיה.

"טורקיה צריכה אותנו", הדגיש, "משלחת הכוללת את סגן שר החוץ תבוא לפה כדי להכין את הביקור של הנשיא הרצוג בחודש הבא בטורקיה. הטורקים צריכים אותנו כי ארדואן עשה את כל הטעויות האפשריות עם השכנים שלו, ועכשיו כשהלירה מתרסקת והמון תיירים מגיעים לטורקיה והאזרחים הטורקים פושטי יד, אז ארדואן צריך אותנו". עם זאת, יחזקאלי הזהיר מכוונותיו של הנשיא הטורקי: "הוא במצוקה ואנחנו לא יודעים מה האינטרסים שלו". 

מה מצרים חושבת על ההתקרבות הזו לטורקיה?
"זה סוג של משחקי טקטיקות קטנות - זה לא נוח למצרים והטורקים עצמם תמיד היו נגד ההתרחשויות במצרים. הן בעצם שני קטבים של המזרח התיכון. כולם עם הלשון בחוץ ומבינים שעוד מעט יהיה סדר חדש במזרח התיכון. השיחות בווינה משפיעות על הכל - כולם יודעים שעוד מעט תצא בשורה".

המגישים שאלו מדוע האמריקאים רצו שישראל תעביר את המשקל לטורקים, ויחזקאלי השיב: "יש זיקה או תפיסה של ביידן, שרואה בארדואן מנהיג אב, יכולת לשלב בין איסלאם לדמוקרטיה, אבל לדעתו זו טעות עצומה". הוא הדגיש כי "אין שום דמוקרטיה בטורקיה - הם באים לא-סיסי בטענות, ומקפיאים לו כספים בגלל שהוא לא מיישם דמוקרטיה, כאשר במקביל ארדואן הודף יותר מתנגדים, אבל הוא נתפס כחלום עבור האמריקאים". 

יחזקאלי המשיך והדגיש: "צריך להציב לארדואן רף ברור - אתה רוצה להיות חבר שלנו ולהתקרב לבאר השופעת ששמה ישראל? תשלם מחיר. לא לשעוט למחוות תקשורתיות סטייל א-סיסי. אנחנו תמיד אוהבים להצטלם עם מישהו במקום להבין את האינטרסים, למה שלא נתנהג במזרח התיכון כמו במזרח התיכון?".

בסיום הראיון, הוא פירט כיצד המדיניות מול טורקיה צריכה להיות, על פי השקפתו: "אם ארדואן רוצה להתקרב אלינו, אז אין בעיה. אבל קודם כל, צריכים להציב תנאים להפרשת היחסים בין המדינות, כי יש לנו כללים בבית. את זה לא אומרים היהודים כי הם אוהבים את התמונה ואת המחווה של נורמליזציה, ואחר כך אנחנו משלמים על זה. על הסכמים ותמונות משלמים אחר כך במציאות מדממת.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm