בצל ביקורו המתוכנן של הנשיא הרצוג בטורקיהלפי דיווח באתר חדשות טורקי, המדינה מנהלת משא ומתן חשאי זה שנה וחצי לשבירת "המצור הדיפלומטי" והתקרבות למדינות האזור, ובראשן איחוד האמירויות וישראל. בין היתר, דווח כי טורקיה מאותתת שבכוונתה לעשות צעד משמעותי כלפי ישראל ולא לאפשר עוד נוכחות של אנשי חמאס במדינה. 

לפי הדיווח, שסקר את הישגיו הדיפלומטיים של נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן בזמן ביקורו באיחוד האמירויות, המשא ומתן האינטסיבי ביותר שהתנהל בשנה וחצי האחרונות היה מול ישראל, שהצהירה מספר פעמים כי היא דורשת את גירושם של אנשי ארגון הטרור חמאס מטורקיה, שם פועלת מפקדת חמאס ופעיליו הבכירים ביותר.

בדיווח נטען כי עקב דרישה זו, טורקיה הצהירה שהיא "לא סיפקה ולא תספק סיוע צבאי לחמאס", ואף הודיעה למנהיג חמאס כי "פעילי הארגון בעלי תפקיד ופעילות צבאית לא ישהו במדינה". נציין כי במסגרת העסקה לשחרורו של גלעד שליט, גורשו לטורקיה לפחות 10 פעילים בכירים בחמאס ששוחררו במסגרת העסקה. 

כאמור, ההצהרה הדרמטית מגיעה בצל המגעים המתקדמים לקראת ביקור הפיוס של הנשיא הרצוג בטורקיה בחודש הבא, במסגרתו אף תגיע לארץ משלחת טורקית רשמית בכירה בהמשך השבוע כחלק מההכנות לביקורו המתוכנן של הרצוג ובמטרה לדון ביחסים בין המדינות. 

עם זאת, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו הדגיש כי טורקיה "לא תפנה עורף למחויבותה למדינה פלסטינית כדי ליצור קשרים הדוקים יותר עם ישראל". הוא הוסיף ואמר: "כל צעד שננקוט עם ישראל בנוגע ליחסים שלנו, כולל נורמליזציה, לא יבוא על חשבון המטרה הפלסטינית, כמו כמה מדינות אחרות", אמר, בהתייחסו למדינות המפרץ שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל המכונים הסכמי אברהם. 

"העמדה שלנו שם תמיד ברורה", הוסיף. "הקשרים האלה שמתנרמלים קצת יותר עשויים להגביר את תפקידה של טורקיה גם לגבי פתרון שתי המדינות, כמדינה שתהיה בקשר עם שתי המדינות, אבל לעולם לא נחזור בנו מעקרונות הליבה שלנו".