קרב גרסאות בין מוסקבה למערב: מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר היום (רביעי) כי רוסיה מקרבת יחידות צבא לגבולה של אוקראינה וכי ארצו לא ראתה עד כה כל נסיגה של הכוחות הרוסיים מהאזור. "יש את מה שרוסיה אומרת, ויש את מה שרוסיה עושה. לא ראינו שום נסיגה של כוחותיה", אמר בלינקן בראיון לרשת MSNBC. "אנחנו ממשיכים לראות יחידות נעות לכיוון הגבול, לא הרחק ממנו", הוסיף.

גם המזכיר הכללי של נאט"ו, ינס סטולטנברג, הבהיר היום ישנן תמונות לווין המוכיחות את "כישלונה" של רוסיה בהסגת כוחותיה מגבולות אוקראינה. "המודיעין שלנו אושר עם מקורות נוספים, באמצעות שימוש בלוויינים מסחריים", אמר במהלך פגישה עם שרי ההגנה של הארגון, במטה בבריסל.

תמונות לווין של כוחות רוסיים ליד הגבול (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונות לווין של כוחות רוסיים ליד הגבול (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

מוקדם יותר היום פרסם משרד ההגנה הרוסי סרטון בו נראה טור של טנקים וכלי רכב צבאיים עוזבים את חצי האי קרים שסופח והוסיף כי חלק מהכוחות יחזרו גם לבסיסי הקבע שלהם. מהקרמלין נמסר כי פוטין בעד הידברות וקיום משא ומתן עם אוקראינה וכי מוסקבה רואה בנכונותו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לדבר סימן חיובי. בקרמלין בירכו על פנייתו הישירה של ביידן לאזרחי רוסיה, אך הוסיפו כי יהיה טוב עוד יותר אם יפציר באוקראינים "להפסיק לירות זה על זה".

במקביל הכחיש שגריר רוסיה באיחוד האירופי, ולדימיר צ'יז'וב, דיווחים על תוכניות לתקוף את אוקראינה בחודש הקרוב, וציין כי מלחמות באירופה "כמעט ולא מתחילות ביום רביעי". יחד עם זאת, בנאט"ו הודיעו כי מספר החיילים הרוסים המוצבים בגבולות אוקראינה ממשיך לגדול.

בתוך כך אמר שר ההגנה של אוקראינה, אולכסיי רזניקוב, כי מחר הוא יקיים  פגישה וירטואלית עם שרי ההגנה של נאט"ו. זאת, בזמן שנספח צבאי של בלארוס ישתתף בתרגילים צבאיים באוקראינה.

מוקדם יותר נשא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאום טלוויזיוני, בו פנה לבני עמו, שלדבריו "מאוחדים ברצון אחד – לחיות בשלום", כך דווח ברויטרס. "יש לנו כל זכות לכל זה, כי אנחנו בבית, אנחנו באוקראינה. אף אחד לא יאהב את הבית שלנו כמו שאנחנו אוהבים. רק יחד נוכל להגן על הבית שלנו. יום איחוד שמח, צהוב וכחול!", אמר הנשיא.

אווירה של סוף זמני או לפחות של הקלה במשבר סביב אוקראינה השתררה אתמול, לאחר שנשיא רוסיה פוטין אישר כי צבא רוסיה ביצע "נסיגה חלקית" מהעמדות שתפס המאיימות על אוקראינה. עם זאת, במערב קראו להפגין זהירות עד שכוונותיה וצעדיה של רוסיה יתבררו בשטח.

פוטין אמר במסיבת עיתונאים שקיים אחרי פגישתו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ כי רוסיה "לא רוצה מלחמה באירופה" וכי "ההחלטה על נסיגה חלקית של החיילים בגבול כבר התקבלה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)


הוא הוסיף כי רוסיה מוכנה לדון בצעדים בוני אמון עם ארה"ב ונאט"ו ולהמשיך לשוחח עם המערב על כל הנושאים כמכלול אחד, בין היתר בכל הנוגע לטילים על אדמת אירופה. עם זאת, התבטאות שעוררה דאגה הייתה כשפוטין התייחס למתיחות באזור דונבאס שבאוקראינה ואמר כי באזור זה מתרחש "רצח עם" כלפי הבדלנים הפרו־רוסים.

לדבריו, רוסיה עומדת על פתרון לשאלת החברות האפשרית של אוקראינה בנאט"ו, אבל עכשיו, גם אם לא מדובר בתוכניות לצירופה המיידי. הוא הוסיף כי רוסיה תפעל בהתאם להתפתחויות. "נמשיך לפעול לפי התוכנית כדי להגן על ביטחוננו".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש כי התקפה רוסית על אוקראינה היא עדיין אפשרות ממשית. "יש דרכים לתת מענה לחששות הרוסיים. אם רוסיה תפלוש, המחיר האנושי יהיה עצום. נאט"ו חזקה מתמיד, אנו ובעלות הברית מוכנים להטיל עיצומים שכדוגמתם לא נראו. היכולת הכלכלית הרוסית תיפגע קשות.

כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)


"150 אלף חיילים רוסים על גבול אוקראינה ממתינים לפקודה לפלוש", הוסיף ביידן. "ארה"ב היא לא איום על רוסיה, נאט"ו היא לא איום על רוסיה. אין צורך במלחמה עם אוקראינה".

קודם הודיע משרד ההגנה של רוסיה כי חלק מהחיילים באזורים שבקרבת גבולות אוקראינה חוזרים לבסיסיהם, לאחר שהשלימו תרגילים צבאיים שקיימו. בהצהרה נמסר כי התרגילים הגדולים ברחבי המדינה עדיין נמשכים, אך חלק מהיחידות של מחוזות הצבא הדרומי והמערבי השלימו את התרגילים והחלו לחזור לבסיסיהם. אולם, אחר הצהריים התעורר החשש שמתקפת סייבר החליפה בינתיים את המתקפה הצבאית.

המרכז להגנת הסייבר באוקראינה מסר כי האתרים של משרד ההגנה, של הצבא האוקראיני ושל כמה בנקים גדולים נמצאו אתמול תחת מתקפת סייבר. גורם בממשלה אישר שהמתקפה נמשכה שעות וכי "מדובר במתקפה משמעותית". לפי סוכנות הידיעות הרוסית טאס ייתכן שרוסיה היא האחראית למתקפה.

דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר לפני הפגישה בין פוטין לשולץ כי האזהרות האמריקאיות שרוסיה תתקוף היום את אוקראינה הן "היסטריה חסרת בסיס", והן נועדו כדי להגביר את המתיחות באירופה. "תמיד אמרנו שהכוחות ישובו לבסיסיהם ברגע שהתרגילים יסתיימו וזה מה שקורה עכשיו", מסר.

פסקוב הוסיף שפוטין מתבדח על הידיעות שיוצאות מוושינגטון. "הוא ביקש מאיתנו לבדוק אם כבר פרסמו באיזו שעה המלחמה תתחיל. אי־אפשר להבין את הטירוף של זרימת המידע. ה'סאן' וה'מירור' הבריטים קבעו להיום בשלוש לפנות בוקר את התקיפה הרוסית לפי מקורות מודיעין אמריקאים".

שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה טען כי "יחד עם השותפות שלנו, הצלחנו למנוע הסלמה נוספת מצד רוסיה". עם זאת, קולבה ציין כי עדיין מוקדם מכדי לראות הפחתה אמיתית בהסלמה במשבר. "המצב נותר מתוח, אבל בשליטה. יש לנו כלל: נאמין כשנראה את הנסיגה". גם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולנברג אמר כי אין סימנים לרגיעה באוקראינה, אך כי יש בסיס ל"אופטימיות זהירה".