סוכנות הידיעות האיראנית "Mehr" ציטטה אתמול את היועץ של המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בווינה, מוחמד מרנדי, בעודו אומר כי נשארו מספר נושאים אחרונים שצריך לפתור, וכי המשלחת האיראנית מקווה להגיע להסכם בקרוב. לדבריו, "ניתן לפתור את הבעיות הנותרות מהר מאוד, במידה ארה"ב והאירופים יפגינו גמישות ורציונליות".

יחד עם זאת, בראיון שערך לערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, טען מרנדי כי ההגעה להסכם לא תתאפשר, אם האירופאים והאמריקאים לא יקבלו את הדרישות של איראן ויעמדו בהסכם הגרעין. בתוך כך, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני ציין כי ארה"ב ואירופה לא בחנו עד כה את יישום ההתחייבויות שלהן כלפי הסכם הגרעין, והכריז על סירובו לנהל איתן משא ומתן מחוץ לתחום ההסכם.

שמח'אני ציין כי ביטולן של הסנקציות פירשן שאיראן תהנה מהטבות כלכליות ואמינות, והצביע כל כך שהפרת ההבטחות של ארה"ב היא הגורם שמאיים על כל ההסכם. שר החוץ האיראני אמיר עבדולחיאן, אמר כי ההגעה להסכם במשא המתן בווינה תלויה "בהתנהגות האחראית של מדינות המערב". עבדולחיאן ציין כי ניהל שיחת טלפון עם נציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ז'זופ בורל, במהלכן דנו בהתפתחויות האחרונות במשא ומתן והדגיש כי "ההקפדה על הקווים האדומים של איראן חשובים מאוד".

עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, והנשיא איברהים ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, והנשיא איברהים ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

כמו כן, שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, הזהיר היום כי אם לא יושג הסכם בתוך כמה ימים בווינה בין איראן למעצמות הגדולות, העולם יעמוד בפני "בעיה קשה ומשבר של הפצת הנשק הגרעיני". לה דריאן הוסיף כי "ככל שנתקדם יותר, כך איראן תאיץ יותר את פעילותה הגרעינית, ולצדדים אין אינטרס להצטרף לתוכנית הפעולה המקיפה של 2015".

לדבריו, "היום הגענו לנקודת מפנה וזה לא עניין של שבועות אלא של ימים, ההסכם בהישג יד. אנחנו צריכים כעת לקבל החלטות פוליטיות מהצד האיראני, ויש שתי אפשריות ברורות, או משבר חמור או קבלת ההסכם". גורמים מערביים מסרו לערוץ "אל-מיאדין" כי 98% מהנושאים נפתרו ומה שנשאר כעת הוא הדרישות שהצד האיראני מתעקש להשיג. הגורמים סירבו לקבוע מגבלת זמן לסיום תהליך המשא ומתן, אל הדגישו כי "המטרה היא לסיים את המשא ומתן לפני סוף החודש".

בתוך כך, סגן שר החוץ האיראני, עלי בגרי, צייץ הערב בטוויטר כי "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות אנו קרובים מתמיד להסכם. אבל שום דבר לא סגור עד שהכל מוסכם. שותפי המשא ומתן צריכים להיות מציאותיים, להימנע מחוסר מרות ולהקשיב ללקחים של השנים האחרונות. הגיע הזמן להחלטות רציניות".

כאמור, מנכ"ל משרד החוץ לעניינים אסטרטגיים יהושע (יוש) זרקא ביקר בווינה, וקיים פגישות עם כמה מנציגי המעצמות שמשתתפות בשיחות על החזרה להסכם הגרעין עם איראן ועם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). איראן תקפה את ביקורו של זרקא ואת הסכמתם של הנציג הרוסי דימיטרי אוליאנוב ושל מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי להיפגש איתו.

"הנוכחות הגלויה והבלתי צפויה של הציונים בווינה היא ללא ספק גורם מעכב בהתקדמות במשא ומתן על הגרעין בתנאים הרגישים הנוכחיים. מטרתם של נציגי המשטר הציוני היא להרוס", נכתב בסוכנות הידיעות נור ניוז, המזוהה עם המועצה לביטחון לאומי של איראן.