ברקע המתיחות האזורית: כ-15 קצינים ואנשי צבא רוסיה, חלקם מעוטרים בעיטור ההצטיינות "הכוכב האדום", הגיעו השבוע לעיירה ליובאוויטש שברוסיה, עיר ההולדת של חסידות חב"ד. הקצינים הבכירים ביקרו בבית העלמין במלאת 33 שנה לנסיגה הרוסית מאפגניסטן, מלחמה בה נטלו חלק, וטענו כי הגיעו להתפלל "למען שלום בין עמי האזור", ו"כדי למנוע מלחמה".

למתפללים היהודים שפגשו בהם, סיפרו הקצינים כי שמעו שתפילות בקברי הצדיקים היהודים מתקבלות, ועל כן הגיעו כדי להתפלל שלא תתחולל מלחמה נוספת. האורחים ביקרו גם באנדרטה לזכרם של יהודי העיירה ליובאוויטש שנרצחו בשואה וכן במבנים ההיסטוריים המשוחזרים של חסידות חב"ד הפזורים בעיירה.

ביקור הקצינים ואנשי הצבא הרוסי בבית העלמין של בית חב''ד (צילום: MyLubavitch)
ביקור הקצינים ואנשי הצבא הרוסי בבית העלמין של בית חב''ד (צילום: MyLubavitch)

ליובאוויטש נמצאת במרחק של כחמש שעות נסיעה ממוסקבה הבירה ו-12 שעות מפטרבורג ושימשה כ"בירת חב"ד בין השנים 1813 ל-1915. כיום מתגוררים בעיירה הקטנה כ-200 בני אדם, אף אחד מהם אינו יהודי. לפני 22 שנה מינה חסידות חב"ד את השליח הרב גבריאל גורדון כנציגה בליובאוויטש – והוא הקים במקום בתי הארחה, שיפץ את בית העלמין ומאתר כל העת תגליות היסטוריות מהעבר היהודי של המקום. גורדון משמש גם כאחראי על המקומות הקודשים במקום והוא משחזר את המבנים ההיסטוריים של חסידות חב"ד, בסיוע הממשלה המקומית ורבה הראשי של רוסיה בערל לאזאר ובעזרת אגודת חסידי חב"ד רוסיה, בראשות הרב יצחק קוגן.

לדברי הרב גורדון: "בשנים האחרונות העיירה ליובאוויטש הפכה למוקד שמגיעים אליו אלפי אנשים בחודש כדי להתפלל. רובם יהודים, אבל כמעט בכל יום אני פוגש גם אנשים שאינם יהודים ששמעו של המקום הגיע לאוזניהם. הם נוהרים לכאן מכל רחבי רוסיה וכל מי שמגיע לכאן מתקבל במאור פנים ובשמחה. אני מאמין שגם תפילתם של הקצינים הבכירים תתקבל – ואולי תמנע מלחמה".