נשיא ארצות הברית, גו ביידן, טען היום (חמישי) כי ישנם עדויות לכך שרוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה כבר בימים הקרובים ולשם כך היא מכינה עילה על מנת להצדיק זאת. "יש לנו סיבה להאמין שהם מכינים מבצע שווא כדי שיהיה להם תירוץ לפלוש. כל אינדיקציה שיש לנו מצביע על כך שהם מוכנים להיכנס לאוקראינה ולתקוף. התחושה שלי היא שזה יקרה בימים הקרובים", אמר מר ביידן לכתבים בבית הלבן. 

בתגובה, הקרמלין האשים את ביידן בהדלקת המתח ופרסם מכתב שבו נכתב כי וושינגטון מתעלמת מדרישותיה הביטחוניות של רוסיה ומאיימת ב"צעדים צבאיים-טכניים" לא מוגדרים. 

כמו כן, הנשיא האמריקאי הורה למזכיר המדינה לשנות את תוכניות שלו, זאת על מנת שיהיה נוכח בישיבת החירום של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא המתיחות במזרח אירופה. "זה יכול להיות אירוע אלים שרוסיה תביא על אוקראינה, או האשמה מקוממת שרוסיה תפנה נגד ממשלת אוקראינה", אמר מזכיר המדינה בלינקן.

"זה יכול להיות הפצצה מפוברקת בתוך רוסיה, גילוי מומצא של קבר אחים, תקיפת מזל"ט מבוימת נגד אזרחים, או פיגוע מזויף או אפילו אמיתי - באמצעות נשק כימי. רוסיה עשויה להגדיר את האירוע הזה כטיהור אתני , או רצח עם", הוסיף.

תמונת לוויין מציגה רכבת עמוסה כוחות שריון על בקרונות שטוחים העוברים בתחנת רכבת בילניה, רוסיה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונת לוויין מציגה רכבת עמוסה כוחות שריון על בקרונות שטוחים העוברים בתחנת רכבת בילניה, רוסיה (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ורשינין, אמר בתגובה שדבריו בלינקן "מצערים ומסוכנים" וכי כמה חיילים רוסים חוזרים לבסיסם. מוסקבה גם הפיצה מכתב לחברי מועצת הביטחון של האו"ם המאשימה את הרשויות האוקראיניות ב"השמדת" אזרחים במזרח המדינה.

מוקדם יותר היום, טענו בצבא אוקראינה כי כוחות הנתמכים על ידי רוסיה ביצעו ירי פגזים לעבר הכפר לוהנסק, ופגעו בגן ילדים. לא היו נפגעים באירוע. במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הפגזות נשמעו באזור נמל התעופה דונייצק והכפר אלנובקה במזרח אוקראינה. מוקדם יותר היום, רוסיה האשימה את אוקראינה בירי לעבר קבוצות בדלניות בשטחה.

גן הילדים באוקראינה שנפגע מפגזים (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
גן הילדים באוקראינה שנפגע מפגזים (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

כזכור, רוסיה מכחישה שהיא מתכננת לפלוש לשכנתה והאשימה את מנהיגי המערב בהיסטריה. מוקדם יותר השבוע היא אמרה שהיא מחזירה כ-100,000 חיילים שהיו מוצבים בסמוך לגבול עם אוקראינה ובחמישי טענה שחלקם חזרו לבסיסים מחצי האי קרים. מנגד בוושינגטון טוענים כי הדיווחים על הנסיגה הם אינם נכונים ומוסקבה שולחת כוחות נוספים לגבולות.

דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה מוקדם יותר היום כי וושינגטון אישרה שרוסיה צירפה כ-7,000 חיילים בגבול אוקראינה במהלך 24 השעות האחרונות. שר ההגנה האמריקאי אמר במהלך כינוס חירום במשרדי נאט"ו בבריסל: "אנחנו רואים עוד מטוסי קרב רוסים ושהם מגבירים את המוכנות שלהם בים השחור".