שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר בשיחה עם “מעריב” כי ההכרזה על הסכם הגרעין עם איראן וארה”ב, שהושג בשיחות וינה, צפויה בשבוע הבא. 

לה דריאן אמר כי דרג החותמים על ההסכם וה”כוריאוגרפיה” של האירוע עדיין לא נקבעו. עם זאת, הוא הזהיר את איראן מפני ניסיון “לפוצץ” את ההסכם ברגע האחרון, להעלות דרישות חדשות ולגרום למשבר בינלאומי חמור.

לה דריאן ועמיתיו האירופים ייפגשו לשיחות תיאום והבהרה עם שר החוץ של איראן אמיר עבדאללוהיאן, שישתתף בוועידת הביטחון במינכן. לא ברור אם השר האיראני יפגוש במינכן גם את מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן או את סגנית הנשיא קמלה האריס, שישתתפו בדיוני הוועידה. 

בראיון ל"פייננשל טיימס" העלה עבדאללוהיאן דרישה חדשה להתחייבות והצהרה של הפרלמנטים של המדינות החתומות, ובמיוחד של הקונגרס האמריקאי, על כך שארה”ב לא תפרוש בעתיד מן ההסכם. זאת בניגוד להצעת ארה”ב להתחייבות אישית של הנשיא ג’ו ביידן.

אלא שבמקביל, 200 חברי קונגרס רפובליקנים הבטיחו במכתב לביידן להתנגד לכל הסכם שיסיר את הסנקציות האמריקאיות על איראן - אלא אם המשטר האיראני יודיע על תחילת פירוק תוכנית ההעשרה שלו.

לפי פרטי ההסכם, המבוסס על ההסכם המקורי מ־2015, שפורסמו על ידי סוכנות רויטרס, בשלב הראשון יופשרו נכסים איראניים בשווי 7 מיליארד דולרים, שהוקפאו בקוריאה הדרומית, ואיראן תשחרר את האסירים המערביים שנמצאים בכלא האיראני – אך הסנקציות על תעשיית הנפט לא יוסרו. איראן גם תקפיא את כל העשרת האורניום שמעל 5%.

רק לאחר שהצעדים האלה יקרו, יתחיל שלב הסרת הסנקציות, שצפוי להימשך בין חודש לשלושה חודשים.

איראן הסכימה לרדת מהדרישה שארה”ב תתחייב כי הסנקציות לעולם לא יוטלו מחדש – וזאת בתמורה להסכמת המערב, שאם ארה”ב תפר את ההסכם, איראן תוכל לחזור ולהעשיר ברמה של 60%.

יצוין כי בירושלים עוקבים אחר הפרסומים ולא ממהרים להגיב.