המתיחות במזרח אירופה נמשכת: גם היום (שבת) המשיכה ההסלמה בין רוסיה לאוקראינה עם דיווחים רוסיים על הפגזות אוקראיניות, במקביל לאזהרות האמריקאיות מפני ניסיונות רוסיים להצדיק פלישה לאוקראינה, דיווח אוקראיני על שני חיילים הרוגים ומאמצים של הרגע האחרון להביא לרגיעה בדרכי שלום במסגרת ועדת מינכן לביטחון.

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התריע בראיון לרשת BBC כי "ישנן עדויות לכך שרוסיה מתכננת את המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945". הוא הוסיף כי "הסימנים מעידים על כך שהתוכנית כבר החלה במובנים מסוימים".

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס למתיחות הגוברת ואמר במהלך שהותו במינכן כי "אוקראינה כמהה לשלום, אך אנחנו נגן על אדמתנו, עם תמיכה של שותפים או בלעדיה. חצי האי קרים והאזורים הכבושים של דונבאס יחזרו לאוקראינה רק באמצעים שלווים". זלנסקי גם שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון על "הצורך והדרכים האפשריות להפחתת ההסלמה באופן מיידי". 

זלנסקי הוסיף וציין כי "התקריות הפרובוקטיביות במזרח אוקראינה ורוסיה הן שקרים ציניים", והוסיף: "אנחנו מוכנים לתקשר עם רוסיה בכל פלטפורמה. אני לא יודע מה רוצה הנשיא פוטין, אז אני מציע לפגוש אותו".

עוד אמר: "אנחנו לא בפאניקה, אני מקווה שאף אחד לא יחשוב על אוקראינה כעל חוצץ נוח בין המערב לרוסיה". הוא הוסיף וקרא להטיל סנקציות באופן מיידי על רוסיה: "יהיה מאוחר מדי להטיל סנקציות לאחר תחילת ההפצצה".

בהמשך אמר כי "ארכיטקטורת האבטחה העולמית שברירית וצריכה להתעדכן, ארכיטקטורת הביטחון בעולם ובאירופה כמעט נהרסה" ואף השווה את "ארכיטקטורת האבטחה" ליעילה כמו סירופ שיעול בהשוואה לחיסון. זלנסקי הודיע כי "יבקש את כינוס המועצה כדי לקבל ערבויות אבטחה חדשות עבור אוקראינה" וסיכם: "חברי נאט"ו צריכים להיות כנים אם הם רוצים שאוקראינה תהיה חברה בנאט"ו".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)

במקביל, משרד החוץ הישראלי קיים הערב הערכת מצב, בסיומה חזר וקרא לאזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה לעזוב מייד את המדינה. "התלקחות באוקראינה עלולה להיות מהירה וקשה", הודגש לאחר הערכת מצב שהתקיימה היום במשרד החוץ ושורה של שיחות שקיים מנכ"ל משרד החוץ עם גורמים רלוונטיים בכנס מינכן והאירועים במזרח אוקראינה. 

על מנת לסייע לאזרחים ישראלים, החליט משרד החוץ להשאיר את השגריר מיכאל ברודצקי ואת צוות השגרירות בקייב לעת עתה ולפתוח מחר (ראשון) באופן חריג את המחלקה הקונסולרית בשגרירות, על מנת לספק מסמכי נסיעה לאזרחים הזקוקים לכך. שעות הפתיחה של השגרירות בקייב יהיו 10:00-14:00. 

עוד נמסר כי "במשרד החוץ עוקבים אחרי ההתפתחויות וגם אחרי ההחלטות של ארה"ב ובריטניה לפנות את שגרירויותיהן בקייב, ולעבור לעיר לבוב. זאת, במטרה לשמור על חיי שליחיה של מדינת ישראל באוקראינה תוך מתן מענה לאזרחים הישראלים".

הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

מוקדם יותר היום דוברת מפלגת השלטון באוקראינה דיווחה כי קבוצת פוליטיקאים ותקשורת זרה נאלצו לעבור למקלט לאחר שנפתחה עליהם אש במזרח אוקראינה. בהמשך, דווח כי שני חיילים אוקראינים נהרגו הבוקר בהפגזות של הכוחות הבדלנים במזרח המדינה וכי ארבעה נפצעו. במקביל לאירוע הכריזו מנהיגי הבדלנים על גיוס כללי לצבא.

מהעבר השני, סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה כי פגז נוסף התפוצץ ופגע במבנה באזור רוסטוב שברוסיה, סמוך לגבול עם אוקראינה, וכי לא היו נפגעים בתקרית. כלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה כבר דיווחו דיווחים דומים לאורך היום - דיווחים שאוקראינה הכחישה והגדירה כ"פייק ניוז".

קודם לכן דווח כי רוסיה שיגרה טילים בליסטיים בעלי יכולת נשיאה של ראשי נפץ גרעיניים במהלך תרגיל צבאי שערכה. הטילים שוגרו לעבר מטרות ימיות ויבשתיות תחת פיקוחו של הנשיא ולדימיר פוטין. 

בצל הדיווחים המדאיגים, שר החוץ הגרמני פרסם קריאה דחופה לאזרחים הגרמנים וקרא להם "לעזוב מיד את אוקראינה" בשל החשש מעימות צבאי שעלול להתרחש בכל עת. מעט לאחר מכן הודיעה חברת התעופה לופטהנזה כי היא משעה את כל הטיסות לאוקראינה מיום שני הקרוב ועד לסוף חודש פברואר. 

קודם לכן דחתה רוסיה את טענתה של ארצות הברית, לפיה היא אחראית למתקפת הסייבר נגד אוקראינה שהתרחשה ביום רביעי. שגרירות רוסיה בארה"ב כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "שמנו לב להצהרות אנטי-רוסיות של סגנית היועץ לביטחון לאומי לענייני סייבר, אן נויברגר, שהאשימה את השירותים המיוחדים הרוסיים בהתקפות סייבר על סוכנויות הגנה ובנקים אוקראינים. אנו דוחים את ההצהרות חסרות הבסיס האלה, ומציינים שלרוסיה אין קשר לאירועים שהוזכרו. רוסיה מעולם לא ביצעה ואינה מבצעת פעולות 'זדוניות' במרחב הווירטואלי".

פינוי תושבים מקומיים מדונייצק לרוסיה (צילום: REUTERS, Alexander Ermochenko)
פינוי תושבים מקומיים מדונייצק לרוסיה (צילום: REUTERS, Alexander Ermochenko)

כמו כן, הלילה נשא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאום ברקע המתיחות הגוברת בין רוסיה לאוקראינה והלחימה בין צבא אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. ביידן אמר כי "אנחנו נגד ניסיונות לייצר דיסאינפורמציה ולהאשים את אוקראינה בהסלמה. זה לא נכון וגם אין בכך היגיון. כשיש 150 אלף חיילים רוסים בגבול - אוקראינה תפתח בלחימה".

לאחר מכן הוסיף: "שלא תטעו - אם רוסיה תבחר בצעד של פלישה היא תהיה אחראית לקטסטרופה ולסבל במלחמת ברירה. המטרה שלנו היא למנוע מלחמה". "יש לנו סיבה להאמין שהכוחות הרוסים יתקפו את אוקראינה ואת הבירה קייב בימים הקרובים", המשיך הנשיא והזהיר: "ארה"ב ובנות בריתה יתמכו באוקראינה, ונדאג שרוסיה תישא באחריות ותשלם את המחיר. המערב מאוחד בעניין הזה. הפתרון הדיפלומטי עדיין קיים".

בנוסף אמר ביידן כי רוסיה הסכימה ששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. הפגישה צפויה להתקיים ב-24 לפברואר.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Cheriss May)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Cheriss May)