התושבים משני צדי קו החזית באוקראינה הביעו ייאוש ותסכול בסוף השבוע, על רקע ההסלמה בהתקפות וההערכות כי פלישה רוסית והתלקחות של עימות מזוין נרחב בתוך ימים ספורים הן בלתי נמנעות. "המקומיים צועקים בקול רם שנמאס להם מהסלמה", סיפר תושב דונצק.

ההפצצות והתקריות הגוברות במזרח אוקראינה מאז יום חמישי, יחד עם ההודעה הפתאומית של מנהיגי הבדלנים בדונצק ובלוהנסק ביום שישי, שלפיה כל הנשים, הילדים והקשישים מועברים לרוסיה, הגבירו את חוסר הוודאות של התושבים בחלקים הכבושים.

"יש אוטובוסים שמחכים לפינוי. מי שרוצה לעזוב, יכול לעזוב", סיפרה מורה (33) מדונצק. "אם הגורל שלי הוא מוות, אז אמות. האם אני צריכה להתפנות לשום מקום? נמאס לי מכל זה, מה שיהיה – יהיה. אני לא יכולה לשנות את זה".

גם הפליטים שהגיעו לצד הרוסי, באזור העיר רוסטוב, נותרו חסרי אונים ואינם יודעים מה צופן להם העתיד הקרוב. "הגענו לשום מקום. אנחנו לא יודעות מה נעשה בהמשך", סיפרו שתי נערות שהתפנו מדונצק. "אם נקפא פה למוות, מי יהיה אחראי לכך?", תהו כמה אמהות שהסתובבו עם תינוקות קטנים.

גם בצד השני של קו החזית, באזור שתחת שליטת הצבא האוקראיני, התושבים מתמודדים עם הפצצות ארטילריות גוברות. פגז שנפל ליד בית הספר בעיירה נובוטושיבסקה גרם נזקים לחלונות, והמורים פינו את כל הילדים והשכיבו אותם על הרצפה. "ככה אנחנו חיים", אמרה המנהלת אולנה ירינה בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס". "אני לא מבינה למה הם מפגיזים אותנו. הילדים פחדו מאוד וההורים אפילו יותר". "אנחנו מבינים שמשהו מסוכן עומד להתרחש", הוסיפה הסגנית, נטליה דוצנקו.

אם הפלישה הרוסית אכן תתממש, גם הכוחות הרוסיים שמוצבים בחצי האי קרים צפויים להשתתף בה. התושבים בעיירות האוקראיניות לא חוששים ומוכנים להתעמת ישירות עם הפולשים. "מי יודע מה עובר לפוטין בראש? אף אחד לא יודע", אמר אנטולי, פנסיונר מהעיירה אלכסנדרובקה, בשיחה עם רדיו סבובודה. "אם יתנו לי מכונת ירייה, אני אלך למלחמה. אני עוד לא זקן מדי, עוד לא בן 70. שירתתי בצבא, אני יכול לירות".

ברוסיה, התקשורת הממלכתית מציגה את הגרסה הרשמית, שטוענת כי הצבא האוקראיני הוא האחראי להסלמה ונערך לפלוש למחוזות דונבאס‏־דונצק ולוהנסק – אולם בכלי התקשורת העצמאיים הבודדים שעדיין פועלים במדינה אפשר לשמוע גם קולות אחרים, של התנגדות לפלישה אפשרית. "כל מלחמה היא פשע נגד האנושות. וההיסטוריה מראה שכל מי שהתחיל מלחמה תמיד יצא נפסד", אמר המוזיקאי בוריס גרבנשיקוב לאתר אינסיידר. "מלחמה תוקפנית היא פשע שאין לו כל הצדקה", הוסיף הפסנתרן יבגני קיסין. "למרבה הצער, לא כל מי שגרם למלחמות נענשו בתקופת חייהם, אבל אף אחד מהם לא הצליח להימלט מבית המשפט של ההיסטוריה, ובזיכרון של הדורות הבאים הם תמיד יישארו פושעים מגואלים בדם".