רוחות מלחמה באירופה: שר ההגנה האוקראיני, אולכסיי רזניקוב, הזהיר היום (שלישי) כי נוקטת בצעדים במטרה לחזור לימי ברית המועצות, כאשר התכוון ככל הנראה להכרתה בעצמאות המחוזות הבדלניים. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, שלל מנגד את ריבונותה של אוקראינה, כך דווח בסוכנות הידיעות IFAX. 

מוקדם יותר, שר הבריאות הבריטי, סאג'יד ג'אוויד, אמר כי הפלישה של רוסיה לאוקראינה כבר החלה, ובריטניה תטיל סנקציות על מוסקבה. הוא הוסיף כי "קמנו לבוקר שחור" בו פוטין החליט לתקוף את הריבונות של אוקראינה. לדבריו, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ימסור הצהרה בפני הפרלמנט בעניין זה. 

בתוך כך, פקיד בדלני ממזרח אוקראינה הנתמך על ידי רוסיה, האשים חבלנים אוקראינים בפיצוץ מוקש שהרג שלושה אזרחים, כך דיווחה סוכנות הידיעות אינטרפקס. הפקיד הבדלני לא סיפק ראיות ולא נמסרה תגובה מיידית מאוקראינה. קייב הכחישה שוב ושוב האשמות דומות והאשימה את הבדלנים ואת רוסיה בהפצת מידע כוזב. במקביל, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה למשרד ההגנה לשגר כוחות רוסים לאזור מזרח אוקראינה, במטרה "לבצע פעולות לשמירת השלום", ומשרד החוץ קרא למדינות נוספות להכיר בעצמאות המחוזות הבדלניים.

מועצת הביטחון של האו''ם התכנסה לאחר הכרת רוסיה בעצמאות המחוזות הבדלניים (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)
מועצת הביטחון של האו''ם התכנסה לאחר הכרת רוסיה בעצמאות המחוזות הבדלניים (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הבהיר בתגובה להכרזתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי אין בכוונת אוקראינה לוותר על אף אזור בעבור אף אחד. זאת, שעות ספורות לאחר הצהרת הנשיא הרוסי על הכרתו בעצמאות האזורים הבדלניים. 

"נשאר על אדמותינו, אנחנו לא מפחדים מדבר ואנו לא חייבים דבר לאחרים. אנו עומדים מאחורי עמדתנו", הבהיר זלנסקי. הנשיא הדגיש כי גבולותיה של אוקראינה ישארו כפי שהם, חרף "ההצהרות המאיימות" מצדה של רוסיה והוסיף כי אוקראינה מוכנה לנקוט בצעדים אפקטיביים בגיבוי התמיכה הבינאלומית.

לדבריו של זלנסקי, אוקראינה יזמה פגישת חירום עם גרמניה, רוסיה וצרפת, החברות ב"קבוצת נורמנדי" והזהיר כי המהלך האחרון של פוטין חותר תחת המשא ומתן הנוכחי ופירש זאת כ"יציאה חד צדדית מהסכמי מינסק והתעלמות הסכם נורמנדי". לאזרחי מדינתו, הבטיח כי אוקראינה תתמודד עם המשבר בביטחון, וציין כי אין כל סיבה לדאגה. 

כזכור, אמש נשא פוטין הצהרה לה תקשורת, בה חידד את הקשרים ההיסטוריים שבין רוסיה לאוקראינה, הזכיר כי לנין וסטאלין היו אלו שהכירו בה, ולבסוף, חתם על הסכם המכיר בעצמאותם של המחוזות הבדלניים, דונייצק ולוהאנסק. 

ולדימיר פוטין חותם על הכרה במחוזות המורדים (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין חותם על הכרה במחוזות המורדים (צילום: רויטרס)


רוב מדינות המערב מיהרו לגנות את הצהרתו של פוטין, והודיעו כי יצטרפו להטלת הסנקציות על רוסיה, אך עד כה ישראל נמנעה מלהגיב. מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה על כינוס חירום וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הזהיר כי "פלישה רוסית היא אפשרות ממשית תוך שעות או ימים".

במקביל, לפי דיווח ב"בלומברג", ממשל ביידן הורה לכל אנשי משרד החוץ האמריקאי שנותרו באוקראינה להתפנות מחוץ למדינה, כאשר השגרירות האמריקאית, שבתחילה פונתה מקייב ללבוב, תועבר לפולין.

בתגובה להצהרה של פוטין, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הודיע כי יחתום באופן מיידי על צו האוסר על השקעות חדשות, מסחר ומימון על ידי גופים אמריקאים לידי דונייצק או לוגנסק, וצעדים נוספים יוטלו בהקדם. "הצעדים הללו ינקטו בנוסף לתוכנית הקיימת המשותפת לבנות בריתנו, למקרה שרוסיה תפלוש לאוקראינה", נמסר מהבית הלבן. בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, טרם ביטל את פגישתו המתוכננת עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. 

ג'ו ביידן חתם על צו האוסר השקעות ושיתופי פעולה מסחריים עם רוסיה (צילום: The White House/Handout via REUTERS)
ג'ו ביידן חתם על צו האוסר השקעות ושיתופי פעולה מסחריים עם רוסיה (צילום: The White House/Handout via REUTERS)