בצל ההתפתחויות האחרונות בין רוסיה לאוקראינה: מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, הודיע כי לא ייפגש עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בז'נבה השבוע. "עכשיו, כשאנחנו רואים שהפלישה מתחילה ורוסיה הבהירה כי היא דוחה את הניסיונות הדיפלומטים, אין זה הגיוני לקיים את הפגישה הזו בשלב זה", אמר בלינקן והוסיף כי שלח מכתב לברוב כדי להודיע ​​לו על ההחלטה.

גם מהבית הלבן נמסר כי הפגישה שנידונה בעבר בין ביידן לפוטין "כבר אינה בתוכניות". שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן, הודיע ​​גם כי פגישתו עם לברוב שתוכננה ליום שישי לא תתקיים.

בתוך כך, אמש בצל ההתפתחויות האחרונות, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן הכריז על השלב הראשון בסנקציות נגד רוסיה, שיוטלו תחילה על האליטות הרוסיות ובני משפחתם ושני בנקים רוסים גדולים.

בנוסף, הובהר על ידו: "אלו מהלכי הגנה, אין לנו כוונה להילחם ברוסיה אבל אנחנו נגן על כל סנטימטר משטח נאט"ו. רוסיה לבדה היא שנושאת באחריות, להגנה על החופש יהיו עלויות. פוטין פגע ישירות בזכותה של אוקראינה להתקיים. נותר זמן למנוע את התרחיש הגרוע ביותר, נשפוט את רוסיה לפי מעשיה ולא לפי מילותיה", הוסיף. בתגובה נמסר ממוסקבה כי "הקרמלין לא צפה בנאום של ביידן על אוקראינה, לנשיא יש פגישת עבודה".

ג'ו ביידן חתם על צו האוסר השקעות ושיתופי פעולה מסחריים עם רוסיה (צילום: The White House/Handout via REUTERS)
ג'ו ביידן חתם על צו האוסר השקעות ושיתופי פעולה מסחריים עם רוסיה (צילום: The White House/Handout via REUTERS)


כמו כן, על פי תמונות לווין שפורסמו אמש, מעידות על כך שרוסיה הציבה כוחות נוספים וציוד סמוךלגבול עם אוקראינה, כך על פי חברת MAXAR, העוקבת אחר תמונות הלווין ברוסיה במשך שבועות. מעל למאה כלי רכב ואוהלים נצפו בתמונות בעיר מאזיר שבבלארוס.

פריסת כוחות רוסים בדרום בלארוס  (צילום: רויטרס)
פריסת כוחות רוסים בדרום בלארוס (צילום: רויטרס)


אמש, נשיא אוקראינה הודיע כי חתם על צו לגיוס מילואים "במהלך התקופה הקרובה". במקביל לכך, בכיר בפנטגון אמר כי ארה"ב תשלח 800 חיילים ושמונה מטוסי קרב F-35 למדינות הבלטיות במספר נקודות מבצעיות לאורך האגף המזרחי של נאט"ו.

העברת הכוחות מתבצעת לאחר שביידן הכריז על העברת כוחות אמריקאים נוספים שכבר נמצאים באירופה לאיזור הבלטי. על פי ההצהרה, יוצב "כוח משימה" של גדוד חי"ר של כ-800 איש מאיטליה יחד עם להק של מטוסי קרב מגרמניה עם 20 מסוקי AH-64 (אפאצ'י). בנוסף, להק של 12 מסוקי AH-64 יעבור מיוון לפולין .

חיילים אמריקאים (צילום: REUTERS/Bryan Woolston/File Photo)
חיילים אמריקאים (צילום: REUTERS/Bryan Woolston/File Photo)

במקביל לכך, במסגרת גל הסנקציות הראשונות נגד גופים ברוסיה, כלי התקשורת במדינה דיווחו כי בין הגופים שיושפעו מהעיצומים הם מועדון הכדורגל הרוסי צסק"א מוסקבה, התאגיד ממלכתי רוסי לענייני השקעות VEB, והבנקים BelVEB הממוקם בבלארוס וה-Prominvestbank האוקראיני.

בנוסף לכך, ארה"ב הטילה סנקציות על חמישה מחברי האליטה הרוסית, כולל בניהם של ראש השירות הביטחון הפדרלי, אלכסנדר בורטניקוב, סגן ראש הסגל הראשון של הממשל הנשיאותי, סרגיי קיריינקו, וראש הממשלה לשעבר, מיכאיל פרדקוב, כך אמר משרד האוצר האמריקאי.

גם בריטניה הטילה סנקציות על חמישה בנקים רוסיים ומספר אישים במדינה. "אנו מטילים סנקציות על שלושה אנשים בעלי שווי נטו גבוה מאוד: גנאדי טימצ'נקו, בוריס רוטנברג ואיגור רוטנברג, "אמר ג'ונסון והוסיף כי "כל הנכסים שהם מחזיקים בבריטניה יוקפאו, על האנשים הנוגעים בדבר ייאסר לנסוע לכאן, ואנו נאסר על כל הפרטים והישויות בבריטניה לנהל איתם עסקאות כלשהן".