המשבר מחריף: באירופה חוששים מיום מתוח במיוחד לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע על הטלת סנקציות נגד רוסיה, ובעקבות ביטול הפגישה בין שרי החוץ של המעצמות, אנתוני בלינקן וסרגיי לברוב.

הרוסים ממשיכים לעבות את כוחותיהם סמוך לגבול עם אוקראינה, כאשר מנגד ארה"ב שלחה מאות חיילים לצד שמונה מטוסי קרב F-35 למדינות הבלטיות ובאוקראינה, הוכרז על מצב חירום כללי. מעריב עם כל העדכונים מהחזית הרותחת במזרח אירופה.

בלוג מתעדכן:

1:07:  שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן: "אזרחי צרפת נדרשים לעזוב באופן מיידי את אוקראינה"

00:13: נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מבקש דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם.

23:25: תוכנת מחיקת מידע הותקנה על מאות מחשבים באוקראינה במסגרת מתקפת הסייבר, כך דיווחה חברת ESET. על פי הדיווח ישנו חשש כי התוכנה נמצאת בעוד מחשבים רבים.

22:00: הפרלמנט האוקראיני הצביע בעד הכרזת מצב חירום במדינה, למעט בדונייצק ולוגנסק. 

20:45: בכיר בממשל האמריקאי אמר היום כי "80 אחוז מחיילי צבא רוסיה ממוקמים בעמדות תקיפה. פוטין מוכן לקראת פלישה לאוקראינה". 

19:18:  שגריר אוקראינה בטורקיה הציע דרך לחסום את מיצרי הים השחור עבור ספינות רוסיות במקרה של "פעולות צבאיות נגד אוקראינה".

19:15: סרטונים שנותחו על ידי CNN במהלך הימים האחרונים מראים הצטברות מתמשכת של שריון ורכבי תמיכה בשני אזורים: סביב העיר הרוסית בלגורוד והעיירה ואלויקי, שניהם נמצאים בטווח של 30 ק"מ מהגבול הצפון-מזרחי של אוקראינה, שמעבר לו שוכנת העיר הגדולה חרקוב, אוקראינה.

19:14: ארצות הברית העבירה אזהרה חדשה לממשלת אוקראינה כי המודיעין האחרון מצביע על פלישה רוסית בקנה מידה מלא בקרוב. פקיד אוקראיני בכיר אמר כי אוקראינה לא אימתה את המודיעין וציין כי ארצות הברית פרסמה אזהרות דומות בעבר על תקיפות שבסופו של דבר לא יצאו לפועל.

19:09: שגרירות רוסיה באוטווה: "רוסיה תגיב לסנקציות של קנדה והיא רואה את הצעדים המגבילים שננקטו כבלתי לגיטימיים".
 
19:07: ראש ממשלת לטביה ארתור קרישאניס קאריש טען כי "פוטין מעביר כוחות נוספים וטנקים לשטחי דונבאס . לפי כל הגדרה מדובר במעבר של טריטוריה ריבונית למדינה שכנה".

17:12פינלנד הודיעה על העברת השגרירות מקייב ללבוב "באופן זמני".

16:53: פוטין וארדואן שוחחו על "ערבויות הביטחון של רוסיה". 

16:51: חשד למתקפת סייבר נגד אתרי ממשל באוקראינה: האתרים של בית המחוקקים הממשלה, משרד החוץ, שירותי הביטחון של אוקראינה ומספר סוכנויות ממשלתיות אחרות הפסיקו לפעול. הרשויות טרם הגיבו

15:23: זלנסקי: "ההחלטה על השעיית הסכם 'נורד סטרים 2'  צריכה להפוך לבלתי ניתנת לביטול".

15:21 משרד החוץ הרוסי הגיב להטלת הסנקציות מצד ארצות הברית: "מוסקבה תגיב בעוצמה על הסנקציות החדשות. חבילת הסנקציות  תואמת את הניסיונות המתמשכים של וושינגטון לשנות את דרכה של רוסיה. מוסקבה הוכיחה שעם כל עלויות הסנקציות, היא מסוגלת למזער את הנזק. ויותר מכך, לחץ הסנקציות אינו מסוגל להשפיע על נחישותנו להגן בתקיפות על האינטרסים שלנו". 

14:30: השגרירות הרוסית באוקראינה הורידה את הדגל של רוסיה.

14:29: רוסיה החלה לפנות את נציגיה הדיפלומטיים מכלל השגרירויות באוקראינה, כך דווח בסוכנות הידיעות TASS. 

14:22: לראשונה מאז תחילת המשבר, נרשמה הודעת תמיכה רשמית באוקראינה מצד המדינה. לידיעה המלאה: ישראל לוקחת צד: "תומכים בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה"

14:12: מנהיג המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, דניס פושילין, הבהיר כי הוא יעדיף לפתור את העימות בדרכי שלום, אך אמר כי הוא שומר לעצמו את הזכות להסתייע ברוסיה, והוסיף: "פנינו לשלום".

14:10: האיחוד האירופי מתכנן להטיל סנקציות נגד שר ההגנה הרוסי, סרגיי שוויגו, כמו גם נגד הסוכנות למחקר אינטרנטי הפועלת במדינה. ארצות הברית הטילה נגד הסוכנות סנקציות כבר ב-2016, במהלך הבחירות במדינה.

12:45: חברת Munich Re הודיעה על ביטולו של הסכם "נורד סטרים 2". שכן אמש, הצהיר הקנצלר הגרמני אולף שולץ, כי צינור הגז "נורד סטרים 2" יושהה, לרבות כל הליך לקידום אישורו.

12:28: לאור הסנקציות שהוטלו עליה מצד ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה, שר האוצר של רוסיה הודיע כי יתבצעו צעדים במטרה לחזק את יציבות הכלכלה והוא ציין כי יפקח על המצב בשוק המקומי.

12:10: מערכת הביטחון באוקראינה הכריזה על מצב חירום כולל במדינה, פרט לאזורים הבדלניים: דונייצק ולוהאנסק.

11:17: אוקראינה קראה לאזרחיה לעזוב במיידית את רוסיה. 

11:00: אוקראינה קראה למדינות המערב להטיל סנקציות נוספות כנגד רוסיה, במטרה לפגוע בכלכלתה ולהגיע "למעגל הפנימי" של הנשיא, ולדימיר פוטין. "חמישה צעדים משמעותיים ננקטו אתמול ואנו מברכים על כך", אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, "הלחץ צריך לעלות שלב כדי לעצור את פוטין ו'להכות' בכלכלה ובמקוריו. הכו עכשיו, חזק יותר".

10:03: נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי הורה לגייס כוחות מילואים בגילאי 18 עד 60. 
 
09:15: ורה ג'ורובה, סגנית נשיא הנציבות האירופית, הבהירה כי הייתה זו טעות שלא להטיל סנקציות ישירות על הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין. "הוא צריך היה להיות בראש הרשימה", הבהירה.

09:00: דרום קוריאה ניהלה מגעים עם ארה"ב על האפשרות להצטרף לסנקציות נגד רוסיה בשל המשבר באוקראינה, אך לא שוקלת סיוע צבאי, כך מסרה סוכנות הידיעות Yonhap.

כוחות הביטחון באוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich,REUTERS/Gleb Garanich TPX)
כוחות הביטחון באוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich,REUTERS/Gleb Garanich TPX)

08:12: צבא אוקראינה עדכן כי ביממה האחרונה, חייל נהרג ושישה נפצעו במהלך העימותים האלימים מול המחוזות הבדלניים הפרו-רוסיים במזרח אוקראינה.

07:30: ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע גם הוא על הטלת סנקציות נגד רוסיה. בהודעתו הוסיף כי "רוסיה התנהגה כמו 'בריון' ועל כן עלינו להתייחס אליה ככזאת". בנוסף, הוא גינה את התנהלות הממשל הרוסי והוסיף: "אוסטרליה תתנגד לבריונות יחד עם בנות הברית".

00:00: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הודיע על הטלת סנקציות נגד רוסיה. "אין לנו כוונה להילחם ברוסיה אבל אנחנו נגן על כל סנטימטר", כך הוסיף.