יעקב (יאשה) קדמי, לשעבר ראש לשכת הקשר נתיב, הגוף הפועל כדי להגיע ליהודים באזור רוסיה ושכנותיה, התראיין הבוקר (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ודן בהתפתחויות האחרונות בגבול רוסיה-אוקראינה. "פוטין רוצה סדר עולמי חדש בו ארצות הברית לא תכתיב את הסדר יותר, גם במחיר מלחמה", הבהיר.

לדברי קדמי, המתיחות שהסלימה לאחרונה בין רוסיה לאוקראינה מסמלת מאבק גדול יותר, "מאבק שכיום מתקיים בין רוסיה לארה"ב על סדר שונה לחלוטין בעולם. התקופה כפי שהגדיר אותה אובמה, שארה"ב קובעת את הכללים, תמה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכיר במחוזות הבדלנים במזרח אוקראינה. צילום: רויטרס

לדבריו, אוקראינה היא אינה הבעיה המרכזית, אלא הרעיון של פוטין הוא לבסס שליטה ככלל, הן בפולין, בארצות הבלטיות ובמדינות נוספות באירופה, כאשר הדגש הוא בפעילות צבאית ולא דיפלומטית. "רוסיה דרכה את המערכת האסטרטגית שלה בעולם", הוסיף.

"מבחינת פוטין זו שליחות", כך תיאר זאת קדמי. הוא הדגיש כי הנשיא הרוסי מוכן להילחם על מנת שארצות הברית תמלא אחר התנאים שהציב. "מי שהביע תמיכה לאחרונה בדבריו של פוטין, היה נשיא קובה, לאחריו נשיא ניקרגואה וונצואלה, אין הגנה מפני טילים בדרום ארה"ב". לדבריו, התרחיש לפיו המצב ירגע יותנה בוויתור מצדה של ארצות הברית, אך הדגיש פעם נוספת כי רוסיה מוכנה להילחם. 

כנשאל האם לשיטתו הרוסים ימשיכו לתת "יד חופשית" לצה"ל, להמשך התקיפות בסוריה, בעקבות המצב, הוסיף: "רוסיה לא תתייחס להתבטאויות בעייתיות, רוסיה מתייחסת למעשים ולא להצהרות, רוסיה מתעלמת, אך אם ישראל תצטרף לסנקציות נגדה – המצב יהיה אחרת". 

סייעה בהכנת הידיעה: עופרי גליכמן, 103FM.