החלטת גרמניה לבטל את פרויקט "נורד סטרים 2" עשויה להנחית מכה קשה על נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ועל הכלכלה הרוסית. בעקבות ביטול הפרויקט, שטרם יצא לדרכו, רוסיה תפסיד סכומי כסף גדולים.

צינור הגז נורדסטרים 2, שמשתרע על פני 1,200 ק"מ מתחת לים הבלטי, אמור היה להעביר גז טבעי מרוסיה לגרמניה כאמצעי נוסף לאספקת צרכי האנרגיה של האיחוד האירופי במקביל לצינור נורדסטרים המקורי שפועל מאז 2011. 

הפרויקט בעלות עשרה מיליארד אירו - מחציתם שולמו על ידי חברת האנרגיה הממלכתית של רוסיה, גזפרום - הושלם בספטמבר שעבר, אולם עדיין לא קיבל את אישור ההפעלה.

צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)
צינור הגז נורד סטרים 2 (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)

ארה"ב, בריטניה, אוקראינה, פולין והמדינות הבלטיות הפעילו לחץ כבד על גרמניה לבטל את הפרויקט, שעלול היה לספק לרוסיה אמצעי לחץ נוסף על אירופה בשל שליטתה באספקת הגז. אולם הקנצלרית הקודמת, אנגלה מרקל, ויורשה, אולף שולץ, נמנעו מנקיטת הצעד כדי לא להחריף את המתיחות ומחשש שמוסקבה תפגע באספקה הנוכחית. 

אתמול הוחלט על השהיית הפעלתו של הצינור. הקנצלר שולץ הורה למשרד הכלכלה הגרמני לוודא ששום הליך לקידום אישורו לא ננקט לפי שעה. כעת, כאמור, החוזה בוטל בניסיון הפעיל לחץ על רוסים, שיפסידו כסף רב בעקבות החלטת שולץ.