מחלקת האוצר של ארצות הברית הודיעה כי היא מטילה סנקציות חדשות על רשת המימון של ארגון החות'ים, על רקע התגברות ההתקפות נגד ערב הסעודית ואיחוד האמירויות בשבועות האחרונים. בהודעה הרשמית נמסר כי "הסנקציות הוטלו על הרשת הבלתי חוקית הממנת את ארגון הטרור השיעי השיעי-זיידי שממשיך את מעורבותו במלחמה המתמשכת בתימן, תוך תקיפות על בעלות בריתה של וושינגטון במפרץ".

בהצהרה נמסר, כי הסנקציות יוטלו על חברות שונות שפעלו לצד משמרות המהפכה של איראן על מנת להבריח נפט וסחורות אחרות במזרח התיכון, אסיה ואפריקה כדי לסייע במימון החות'ים. תת מזכיר האוצר האמריקאי, בריאן נלסון, אמר כי "למרות ההפצרות לשים קץ לסכסוך ההרסני, מנהיגי החות'ים ממשיכים לשגר טילים וכלי טיס בלתי מאוישים נגד שכנותיה של תימן ולהרוג אזרחים חפים מפשע, בעוד מיליוני אזרחים תימנים נותרו עקורים ורעבים".

גורמים רשמיים בארה"ב ניהלו שיחות רשמיות עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, על רקע משבר הנפט המחמיר בעקבות המשבר בין רוסיה לאוקראינה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר כי "ארה"ב שוקלת להכניס מחדש את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור". עם זאת, ארגוני זכויות אדם הזהירו כי מהלך שכזה יחמיר את המשבר ההומנטירי במדינה, שבה מיליונים מתמודדים עם ערב ועוני.

בתוך כך, קבוצת סנאטורים אמריקאים ביקשו מהנשיא לא למנות מחדש את החות'ים ברשימת ארגוני הטרור, משום ש"צעד כזה יזרז את הקריס ההכלכלית, יעמיק באופן דרמטי את המשבר ההומניטרי החמור במדינה ויערער את הסיכויים לשלום בתימן". על פי הערכות, כ-80% מהתימנים חיים בשטח שבשליטת החות'ים.

ממשל ביידן הטיל בשנה שעברה סנקציות עלסעיד אל-ג'מאל, שנחשב כמממן הראשי של החות'ים. הסנקציות החדשות כאמור, הוטלו על רשימה של אנשים פרטיים ועסקים שהיו חלק מהרשת של אל-ג'מאל. הסנקציות שלטענת ארה"ב הוטלו "בתיאום ושיתוף פעולה" עם שותפיה במפרץ, מכוונות גם לסוחרים ועסקים באיחוד האמירויות, טורקיה ומדינות אחרות.

חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

וושינגטון האשימה את החות'ים בהמשך הסכסוך והפצירה בהם "לנהל משא ומתן בתום לב ללא תנאים מקדימים לסיום המלחמה". מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הדגיש כי "אנחנו ממשיכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם השותפים האזוריים שלנו, על מנת לפעול בנחישות נגד אלו המבקשים להמשיך את המלחמה למען מטרותיהם".  בלינקן הוסיף כי "ארה"ב נותרה מחויבת בעזרה לערב הסעודית ולאיחוד האמירויות להגן על עצמן ועל עשרות אלפי אזרחים אמריקאים במפרת מפני המתקפות של החות'ים.

כזכור, בחודש ינואר האחרון דובר הכוחות המזוינים של הארגון, יחיא סריע, איים בנאום שנשא בכלי התקשורת, כי איחוד האמירויות איננה מוגנת, כל עוד שליטי אבו דאבי ודובאי, שכונו על ידו "סוכני ישראל", ימשיכו בקו התקיף נגד תימן.