הרב הראשי של קייב, הרב יונתן מרקוביץ', שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג על התחושות בקהילה היהודית במדינה לנוכח הפלישה הרוסית. "הכל יחסית רגוע, אבל מוקדם יותר היום שמענו אזעקות והדי פיצוצים, ויכולתי לראות עשן מהבית שלי", אמר בראשית השיחה ב-103FM, "אני נמצא בדרכי למקלט שהכנו בבית הכנסת". 

פיצוצים, בהלה, הרס וחורבן: תיעוד המתקפה הרוסית על אוקראינה

"יום אפל עבור אירופה": המערב מגנה את הפלישה הרוסית ומאיים בתגובה קשה

הוא הדגיש כי היהודים שיכולו לעזוב את המדינה - כבר עשו במהלך הימים האחרונים. "חלק גדול מאלו שנשארו פה - פשוט לא יכלו לעזוב בשל מצבם. מדובר בין היתר בנכים ללא משפחה ובאנשים המרותקים למיטותיהם", הדגיש, "ניסינו לשכנע את המבוגרים, בני ה-80 ומעלה לעזוב - אבל לא היה אפשר לעשות זאת, או לשנע אותם למקומות קרובים יותר לאירופה, שם הסיכוי למתקפה היה נמוך יותר". הרב ציין כי הוא נשאר במקום כדי לסייע להם: "אנחנו נמצאים פה בשבילם, נשארנו כדי לעזור ולתמוך בהם, ופשוט להיות איתם". 

המגישים שאלו האם התחושה לפיה היהודים והישראלים באוקראינה בכלל, ובקייב בפרט, הדחיקו את המצב. הרב השיב: "מדובר בתחושה לא נכונה, שכן כולם בעצם הדחיקו את המצב". הוא הסביר כי "אף אחד, כולל אנשי ממשל ושירותי הביטחון במדינה לא האמינו שזה ייקרה". הם המשיכו ושאלו - למה, והרב השיב: "את זה צריך לשאול אותם".

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד צפוי לקיים הערכת מצב במשרד. בהודעה נמסר כי "משרד החוץ עומד בקשר עם צוות השגרירות הישראלית באוקראינה נמצא בעיר לבוב (לביב) במערב המדינה".

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי התייחס למצב ומסר בשיחה עם כאן 11: "אנחנו פונים לישראלים להגיע עצמאית למעברי הגבול ולחצות את הגבול לפולין. אנחנו נערכים לקלוט ישראלים בצד הפולני ולסייע להם לטוס לארץ. מקבלים עשרות ומאות טלפונים. אנחנו כרגע נשארים פה".

אנשים מסתתרים ברכבת התחתית באוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
אנשים מסתתרים ברכבת התחתית באוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

ממשרד החוץ נמסר: לפני מספר שעות החל שלב חדש וקשה במלחמה באוקראינה. המרחב האווירי במדינה נסגר וכל הטיסות בוטלו. משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה מיד אל המדינות השכנות ממערב, בהתאם למצב הביטחוני. משרד החוץ קורא לאזרחי ישראל באוקראינה לעקוב אחר הדיווחים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים. בנוסף, הפצירו בישראלים הנמצאים באוקראינה להירשם בלינק.

במשרד פרסמו את רשימת מעברי הגבול היבשתיים בהם נמצאים נציגים ישראלים, שנשלחו על ידי השגרירויות במרחב:

  • מעבר הגבול Medyka לפולין
  • מעבר הגבול Vysne Nemescke לסלובקיה
  • מעבר הגבול Zahony להונגריה
  • מעבר הגבול Siret לרומניה 
  • בהמשך היום יוצב גם נציג ישראלי במולדובה במעבר הגבול Planca

קווי הסיוע של משרד החוץ: 
אזרחים הזקוקים לסיוע או הכוונה מוזמנים לפנות לחדר מצב במשרד החוץ במספרים: 02-52303155
02-5303911
02-5303401
02-5303287
מספר הטלפון של המשרד בלבוב: 380935402099+

בנוסף, ניתן להמשיך לפנות גם בקווים החמים של השגרירות:
3536 770 67 380+
4216 770 67 380+

אנשים מסתתרים ברכבת התחתית באוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
אנשים מסתתרים ברכבת התחתית באוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

כלי רכב צבאיים ברחובות דונייצק, אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
כלי רכב צבאיים ברחובות דונייצק, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

בנוסף, רבני 160 הקהילות היהודיות באוקראינה הוציאו הנחיות מיוחדות למנהיגי הקהילות  במדינה, ביקשו מהם לשמור על כלל ההנחיות, לדאוג לכל היהודים בעריהם והדגישו כי  הם נשארים במדינה, לצידם. עם זאת, הם הדגישו כי מוטב שאלו שיכולים לעזוב את המדינה בצורה בטוחה - שיעשו זאת דרך המעברים היבשתיים. 

כאמור, בשעות הקרובות צפויה להתקיים פגישת חירום, שבמהלכה ידונו האם לשלוח נשים וילדים מהקהילות היהודיות במזרח למקום מבטחים במערב המדינה.

מהקהילה היהודית במולדובה נמסר: "בשבועות האחרונים ביצעה הקהילה בהובלת רבה הראשי של מולדובה הרב פנחס זלצמן היערכות מקיפה לקראת התפתחות צבאית בין אוקראינה לרוסיה, במטרה לקלוט אלפי ישראלים ויהודים שימלטו מאזורי הלחימה באוקראינה. במסגרת ההיערכות, אנו מוכנים עם צי אוטובוסים לשינוע אנשים מאוקראינה למולדובה, עם מלאי מזון, בתי מלון שנשכרו מראש יחד עם אתרי מחסה נוספים לקליטת מאות בני אדם, וצוותי רפואת חירום. פעילות ההיערכות נעשית בתיאום של הרב הראשי של מולדובה מול משרדי החוץ והתפוצות בישראל וארגונים יהודיים כמו הסוכנות והג'וינט".

"הקהילה פרוסה גם במעברי הגבול בין מולדובה לאוקראינה ובשטח נמל התעופה הבינלאומי של מולדובה, להענקת סיוע חירום מיידי לנמלטים. אנשי הקהילה ורבה הראשי של מולדובה עומדים בקשר רצוף עם הקהילות היהודיות בערים האוקראיניות הנמצאות באזורי הלחימה. ביממה הקרובה צפויים להיקלט במולדובה מאות יהודים וישראלים שיצאו מאוקראינה", עוד נמסר.