"נדרש לנקוט בשפה ברורה": מלחמת רוסיה-אוקראינה פרצה באופן רשמי הבוקר (חמישי) ונדמה שעמדתה של ישראל עדיין לא ברורה, למרות ההתייצבות לצד ברית נאט"ו המונהגת בין היתר על ידי ארצות הברית. סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן (מרצ), דרש משר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, להשמיע דעה ברורה בנושא בראיון בגל"צ - ולגנות את רוסיה על עצם הפלישה.

דיפלומט בכיר לשעבר: "רוסיה יכולה להשמיד את ארה"ב תוך פחות מחצי שעה" >>>

מחיר הנפט ממריא, הביטקוין מתרסק: ההשלכות הכלכליות של פלישת רוסיה >>>

כשנשאל עד כמה הנושא מטלטל את המציאות הדיפלומטית הישראלית, אמר גולן: "בוודאי שזה מערער את היציבות. זה מהלך שנראה בעיני רובנו כהזוי, בלתי סביר, לא מתאים לאלף השלישית, והנה זה קורה. זה רק מלמד אותנו שלצפות את הבלתי צפוי זה משפט קשה אבל כנראה הכרחי".

חבר הכנסת יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל)
חבר הכנסת יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל)

כוחות צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

לגבי התגובה הדיפלומטית הישראלית למתרחש, טען סגן השרה: "אני חושב שישראל לא תהיה לה ברירה, רוב קשרי המסחר שלה, רוב הקשרים הדיפולמטיים, מערב אירופה, ארצות הברית, אנחנו לא נוכל לנצח פשוט לעמוד מנגד. אני מניח שהצהרת שר החוץ היום בצהריים תהיה בדיוק בנושא הזה, בלי לדבר איתו ובלי לתאם איתו - יידרש לנקוט בשפה ברורה".

"אי אפשר לומר 'המעשה הזה מקובל על ישראל'", אמר עוד. "אתמול לא אמרנו רוסיה, היום לא תהיה ברירה אלא להגיד. המעשה הרוסי הוא מעשה בלתי מתקבל על הדעת, בלתי מקובל בקהילה הבינלאומית. אין פה באמת עילה מעבר לנטיות אימפריאליסטיות שנטועות אי שם במאה ה-19, אבל זה מה שאנחנו רואים לנגד עינינו".