הפלישה הרוסית לאוקראינה שהחלה היום בבוקר (חמישי) גרמה למדינות השכנות לחשוש: בליטא הכריזו על מצב חירום, בפולין העלו את רמת הכוננות הצבאית ובנאט"ו מתגברים את הכוחות במזרח אירופה.  

קייב בוערת: גל תקיפות בבירת אוקראינה, אזרחים נמלטים מבתיהם | עדכונים דקה אחר דקה

עם הדיווחים על התקדמות הצבא הרוסי לעבר קייב, נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה הכריז על מצב חירום, שיהיה תקף למשך שבועיים, והורה לעבות את כוחות הצבא כדי להגן על הגבולות בתגובה ל"הפרעות ופרובוקציות אפשריות עקב כוחות צבא גדולים שהתאספו ברוסיה ובבלרוס".

כאמור גם פולין העלתה את רמת המוכנות של חלק מהיחידות הצבאיות עקב התקפת רוסיה על אוקראינה, כך דיווח משרד ההגנה הפולני. "בעקבות התוקפנות הרוסית, החליט השר להנהיג רמה נוספת של מוכנות ביחידות מסוימות של כוחות הגנה מבצעיים וטריטוריאליים", נכתב בהודעת המשרד. "ההחלטה להציג את דרגת המוכנות הבאה היא נוהג מקובל במצבים כאלה".

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמר כי הסנקציות המערביות יבטיחו שרוסיה תשלם "מחיר מר" על המתקפה שלה על אוקראינה ויבהיר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשה "טעות חמורה".

שרת ההגנה הגרמנית לשעבר, אנגרט קראמפ-קארנבאואר, התבטאה בחריפות והביעה ביקורת קשה על הקהילה האירופית: "אני כל כך כועסת על עצמנו בגלל הכישלון ההיסטורי שלנו. אחרי גאורגיה וקרים, לא הכנו שום תוכנית שבאמת היה מרתיע את פוטין".  

"פוטין מביא סבל והרס לשכניו הישירים, הוא מפר את הריבונות והגבולות של אוקראינה", אמר שולץ לכתבים בברלין. "הוא מסכן את חייהם של אינספור אנשים חפים מפשע באוקראינה - עם אח של רוסיה. לבסוף, הוא מסכן את סדר השלום ביבשת שלנו. לכל זה אין הצדקה. זו המלחמה של פוטין".

במקביל, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי הברית הצבאית המערבית תפרוס יכולות וכוחות בשטחה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, ואמר כי היא העמידה למעלה מ-100 מטוסי קרב בכוננות גבוהה. בעקבות המצב מחר (שישי) יקיימו מנהיגי נאט"ו פסגה וירטואלית.

הברית גם הפעילה את תוכניות ההגנה של נאט"ו כדי לתת למפקדים צבאיים אפשרות להזיז כוחות במהירות, לרבות אלה שנמצאים במוכנות גבוהה. "עלינו להגיב בנחישות מחודשת ובאחדות חזקה עוד יותר", אמר סטולטנברג במסיבת עיתונאים לאחר שניהל ישיבת חירום של שגרירי נאט"ו. "מה שאנחנו עושים זה הגנתי".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי "הנשיא פוטין בחר בדרך של שפיכות דמים והרס על ידי שיגור המתקפה הבלתי מעוררת הזו על אוקראינה. זו קטסטרופה עבור היבשת שלנו".