החשש מפני פלישה רוסית התממש הבוקר (חמישי) עם מתקפה כללית על אוקראינה משלוש חזיתות. הרב אברהם וולף, שליח חב"ד ורבה הראשי של העיר אודסה, שוחח עם ליאת רון ואריה מליניאק ב־103fm וסיפר על המתרחש בשטח: "בשבועיים האחרונים המתח באזור הלך וגבר, והבנו שאנחנו צריכים לספק אוכל בעיקר ל־140 הסטודנטים הישראלים באוקראינה שגרים אצלנו בפנימיות ולומדים באודסה באוניברסיטה היהודית של חב"ד".

"יש לנו למעלה מ־120 יתומים שגדלים בבתי היתומים שלנו, ולמעלה מ־45 ניצולי שואה שגרים בבתי האבות שלנו. חששנו מאוד שנגיע לכזה מצב והבנו שאת בתי הספר וגני הילדים נסגור כבר מעכשיו, שזה למעלה מ־600 תלמידים שישבו בבית וילמדו בזום. לגביי הסטודנטים, היתומים, וניצולי השואה הבנו שאין לנו שום דרך אחרת ואנחנו נצטרך להאכיל אותם והתארגנו בהתאם", הוסיף.

רוסיה מנסה להתקדם לעבר קייב, מהבוקר - מעל ל-200 תקיפות

בהלה ברחובות אוקראינה: "כל מי שיכול לאחוז נשק - שיצטרף ללחימה ברוסים"

פיצוצים, בהלה, הרס וחורבן: תיעוד המתקפה הרוסית על אוקראינה

עוד אמר: "קנינו 30 טון קמח, 20 טון סוכר, 30 טון מקרוני, 25 טון של אורז, 40 טון של כוסמת. קנינו גם שימורים, שימורי דגים, שמן. עשינו את כל מה שניתן בכדי להתארגן כמו שצריך מראש. אני חייב לומר תודה ענקית לקרן לידידות בראשות יעל אפשטיין שתמכו בנו ביד רחבה, ומהשיחה הראשונה נרתמו מיד לעזור ונתנו סכום כסף שעזר לנו עם הרכישות, ואנחנו עדיין זקוקים לכסף, ועושים הכל בכדי לדאוג לכולם".

בהמשך, התייחס ללחימה סביב העיר אודסה וסיפר כי "הפיצוצים באודסה הם קצת פחות ביחס למה שקורה בערים הקרובות יותר לגבול היבשתי. אחי שגר בחרסון שגובל עם בקרים סיפר שיש סרטונים של טנקים רוסיים. החברים שלנו באומן, ובחרקוב מדווחים על רעש גדול מהבוקר. מחמש בבוקר אנחנו מרגיעים את הקהל. זה קהל שאין לו לאן לברוח. יש 35 אלף יהודים באוקראינה שיודעים שאין להם לאן לברוח".

בהתייחסו למאמצי החילוץ אמר כי רוב הישראלים שיכלו לנסוע לישראל לנסוע, אולם חלקם נשארו על מנת להגן על העסקים שלהם. "אני מדבר על ה־35 אלף יהודים שאין להם בכלל דרכונים בשביל לצאת. זה אנשים שבחודשיים האחרונים גם אם הם פנו להוציא דרכונים אמרו להם לבוא בחודש מאי ושאולי יתנו להם דרכוני חוץ באוגוסט. אנחנו בעצמו יצרנו קשר עם קהילה יהודית בהמבורג בגרמניה, הרב של חב"ד שם אמר שהם הצליחו לארגן מקום ל־120 יתומים שלנו אצלם. ניסנו לעשות את זה בכל דרך, אבל זה לא היה אפשרי, גם לא כסף. שום דבר לא עזר ואי אפשר היה לברוח".

"גם אם הרוסים יגיעו הם לא באים להרוג את היהודים, זה לא נאצים. מהראיה שלהם הם רוצים להפיל את הממשל – אם היא נכונה או לא נכונה אני לא יודע כי אני לא פרשן פוליטי. אני אומר לכולם להיות רגועים, גם אם הם רואים טנקים רוסיים ברחוב שיתנו לגל לעבור, ולא יצאו מהבית אם אין צורך. שיצטיידו במזון ובמים ויחכו עד שהגל הראשון יעבור ובתחילת השבוע הבא אנחנו נוכל לדעת מה קורה", טען. 

עוד הוסיף ואמר: "אנחנו לא מתערבים בפוליטיקה, זה לא התחום שלנו. הבלגן שיש כאן באומן זה בגלל שיש שם שדה תעופה צבאי והרוסים הפציצו את כל היעדים האסטרטגים כולל שדה התעופה באודסה שגם הוא חטף טיל – אין שום מגדל פיקוח אחד תקין בכל המדינה. מעברי הגבול פקוקים ואנשים בוכים שיתנו להם אוכל ומים".

מעבר גבול אוקראינה-פולין (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)
מעבר גבול אוקראינה-פולין (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)


"אנחנו יותר מודאגים עכשיו לא מהיחס של השלטונות, הבעיה האמיתית זה להרגיע את הקהל באופן מנטלי ופיזי. אני כל היום שותה מים וממליץ לכולם לשתות מים. נחמן שי נתן לי טיפ. אגב, דיברתי איתו בשבוע שעבר והוא הבטיח עזרה בכל מה שהוא יכול", סיכם.
 
סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, fm103