נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פלש הבוקר (חמישי) לאוקראינה במסגרת "מבצע צבאי מיוחד". בשעות האחרונות דווח בכלי תקשורת רבים כי כוחות הצבא הרוסי התשלטו על שדה התעופה "אנטונוב", הממוקם כ-40 ק"מ ממרכז קייב.

עורך חדשות חוץ, אורן נהרי, שוחח עם אריה מליניאק וליאת רון ב־103fm והתייחס לדיווחים הדרמטיים: "זה סימן שאנחנו בתחילת הסוף, אבל צריך לשאול את עצמנו מה הסוף מבחינת פוטין. לדעתי, הסוף הוא החלפת המשטר, והוא לא מסתפק בפחות מזה. אחרי שהוא אומר במשך חודש שלא תהיה שום פלישה, ואתמול אמר שהם רק נכנסים למזרח אוקראינה", הוסיף.

"היום אנחנו רואים שהוא מתקיף בכל אוקראינה והסוף מבחינתו הוא החלפת המשטר. זה אומר שיושלט איזשהו משתף פעולה כזה או אחר עם הקרמלין, ויחזור להיות משטר כנוע במוסקבה – זו מבחינתו המטרה. השאלה היא תוך כמה זמן הוא יצליח להשיג את זה, ומה תהיה ההתנגדות באוקראינה", אמר. 

כמו כן, טען נהרי כי "מבחינה היסטורית לפי התפיסה של פוטין אין דבר כזה בכלל אוקראינה. יש רק רוסים שרוצים לחזור לחיקה של המולדת, ואחרים שהם בוגדים. מבחינת פוטין גם בלי אוקראינה רוסיה היא מדינה אסייתית, אבל עם אוקראינה רוסיה היא מעצמה אירופית. אוקראינה מייצאת 15 אחוזים מכל ייצוא החיטה והתירס של העולם. חלקים נרחבים במזרח התיכון, באיחוד האירופי, ובאפריקה נסמכים על חיטה אוקראינית. בישראל, 50 אחוז מכל הדגנים שמזינים את בעלי החיים באים מאוקראינה".

"זו שליטה אסטרטגית גדולה מאוד, שעלולה לגרום למשבר גדול. מעבר לזה, פוטין חייב את אוקראינה בכדי להגן על המולדת הוא לא יכול שבגבולות של רוסיה יהיו עמים ומדינות ששואפות להיות מערביות. כלכלת רוסיה עומדת על קרוב ל־ 3 טריליון דולר והיא בערך בגודלה של איטליה. היא הרבה פחות מגרמניה, צרפת ובריטניה, שלא לדבר על הודו וסין וארצות הברית. אגב, לרוסיה פחות אכפת שהאזרח הרוסי מרוויח פחות מהאזרח הישראלי", הוסיף.

בהמשך, התייחס לנהרי גם להטלת הסנקציות על מוסקבה ואמר כי "מדינה, גם אם יש עליה סנקציות, אם היא מחליטה שמשהו הוא בליבת הביטחון הלאומי שלה היא תלך עליו, ותהיה מוכנה לשלם את המחיר. ראה ערך איראן עם הסנקציות על תוכנית הגרעין שלה. רוסיה התכוננה ליום הזה הרבה זמן יש להם קרן עושר של 750 מיליארד דולר".

"שווה לפוטין, בראיה שלו, להוציא 500 מיליארד דולר ולבזבז אותם ולתמוך בכלכלה המרוסקת שלו בכדי לקבל את אוקראינה. סנקציות יהיו, ויהיה להן אפקט, אבל זה לא יוריד את רוסיה על הברכיים. בטווח הארוך יכול מאוד להיות שהמהלך הזה ידרדר עוד יותר את מצבו של העם הרוסי, אבל מבחינת פוטין זו בכלל לא הנקודה", הוסיף.

כוחות צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

עוד אמר כי "גרוע מבחינתנו יהיה זה שמעצמה לא משלמת שום מחיר שהוא על פלישה וסיפוח של מדינה שכנה. אנחנו מדינה קטנה ולקח הזה הוא קטסטרופה מבחינתנו. מעבר לזה, יש פה בישראל וברוסיה ואוקראינה מאות אלפי יהודים שנקלעים לאש הזו. הצלחנו לשמור על יחסים טובים גם עם קייב, גם עם מוסקבה, וגם עם וושינגטון ועכשיו אין לנו ברירה אלא לבחור והבחירה הזו תקשה עלינו את החיים בפעילות בסוריה שבאה רוסיה שולטת, ויש עוד דברים".

בסיום, אמר בהתייחסו להשפעתה של סין בעימות במזרח אירופה כי "סין היא משפיעה מאוד משום שמדובר בבת בריתה של רוסיה, והיא מיד הודיעה שזו לא פלישה. סין נותנת תמיכה, אבל עד גבול מסוים כי בסופו של דבר השגשוג הסיני תלוי במערב, אנחנו אלו שקונים את הסחורות הסיניות ולא תושבי רוסיה. סין צריכה מאוד את המערב והיא מתמרנת".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM