מלחמת רוסיה־אוקראינה החלה הבוקר (חמישי) ובשעות האחרונות מתרבים הדיווחים על כך שהצבא הרוסי מתקרב בצעדי ענק לעבר הבירה האוקראינית. 

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, שוחח אריה אלדד ורוני בר און ב־103fm וסיפר על המתרחש בשטח: "למרות שבאזורים שונים באוקראינה מתנהלת לחימה של ממש, אנחנו כאן בלבוב, והאזור יחסית שקט. אנחנו שומעים על התקדמות מסוימת של הכוחות הרוסים מכמה חזיתות כל הזמן".

בהתייחסו למצב הישראלים במדינה, אמר השגריר כי הם "עובדים משעות הבוקר המוקדמות ומקבלים אותם פיזית ומקבלים יהודים שרוצים לעשות עלייה. במקביל, ענינו היום למאות שיחות טלפון ואנחנו מנסים לסייע כמה שרק אפשר גם מרחוק. עיקר הבעיה היא חוסר יכולת שלנו לסייע לאנשים שרוצים להגיע לכאן מערים שונות כי כרגע אין אפשרות לצאת או להיכנס מרוב הערים ברחבי המדינה. לצערי אין לנו אפשרות לעזור בזה".

"יש מחסומים ולא כל כך נותנים לצאת לרכבים. מעבר לזה, ישנם גם פקקי תנועה אדירים וירי. חלק מהאנשים מעדיפים להישאר בבתים כי מסוכן מדי להיות בשטח פתוח. אנשים שמגיעים לכאן אנחנו עוזרים להם עם מסמכים ומפנים אותם למעבר הגבול, המבצע החל, הבעיה שלא כולם יכולים להגיע לכאן", אמר. 

פקקי תנועה ביציאה מקייב (צילום: REUTERS/Umit Bektas)
פקקי תנועה ביציאה מקייב (צילום: REUTERS/Umit Bektas)

כמו כן, ציין כי "לבוב הוא האזור הבטוח ביותר כרגע, ואנחנו ידענו את זה מראש ולכן הגענו לפה. יתר המדינה נמצאת בסכנה ושמענו שיש הפצצות בקייב, ושכוחות רוסיים נמצאים בפרברי העיר, והמצב שם בהחלט מסוכן. אם אתם שואלים כמה רחוקה לבוב מקייב אז זה בערך שבע שעות נסיעה". 

"אני כבר לא בטוח בשום דבר אני אגיד לכם את האמת. דמיינו את התסריט הזה, אבל לא האמנו שזה יקרה באמת. היינו תמימי דעים, לא חשבנו שזה יכול לקרות. זה תרחיש בלהות, תרחיש אפוקליפטי שהתממש, ואחרי שזה קרה אני לא יודע מה יכול לקרות בהמשך. אנחנו מסתמכים בעיקר על אינטואיציה", אמר.

"קיבלנו מלא דיווחים סותרים ואינפורמציה שזרמה מכל מקומות, ואני חושב שהגענו להחלטה בזמן הנכון – לא מוקדם מדי, אבל גם לא מאוחר מדי. יש פה הרבה שגרירויות שעברו ללבוב, וחלקן פונו במהלך היום לפולין כמו שגרירות ארצות הברית והשגרירות הקנדית. גם הגרמנים והפולנים פונו", הוסיף.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, fm103