ביומה השני של הפלישה העוצמתית של רוסיה לאוקראינה, האיחוד האירופי, ארצות הברית, בריטניה וקנדה הודיעו כי הסנקציות יכוונו ישירות נגד הנשיא ולדימיר פוטין ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב.

משרד האוצר האמריקאי הוסיף כי הסנקציות יכוונו גם נגד ראש המטה הכללי ברוסיה, ולרי גרסימוב, ושר ההגנה של רוסיה, סרגיי שוויגו. בהודעת המשרד נמסר כי אלו נועדו כדי להגביל את יכולתה של הממשלה הרוסית לגייס הון, לנתק אותה מגישה לטכנולוגיות מהותיות, ובנוסף, אלו מטילות על רוסיה עלויות דיפלומטיות וכלכליות "חסרות תקדים", המבודדות אותה עוד יותר מהמערכת הפיננסית העולמית.

פוטין קורא להפיכה צבאית באוקראינה, קרדיט: הטלוויזיה הרוסית

בהודעה נכתב כי "הנשיא פוטין והשר לברוב אחראים ישירות לפלישה הפרובוקטיבית והבלתי חוקית לאוקראינה". גם האיחוד האירופי וגם בארצות הברית עמדו על כך שישנה קבוצה קטנה של אישים במעמדו של פוטין, נגדם נקטו באמצעים דומים, ובהם בשאר אל-אסד, נשיא סוריה ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו.

"פוטין הוא האחראי הישיר לערעור היציבות האזורית ולסבלו של העם האוקראיני בתוך שנים של פעילויות זדוניות", כך נכתב. באשר ללברוב הוסיפו: "אחראי לקידום הנרטיב השקרי לפיו אוקראינה היא 'תוקפנית', בעודו מבקש להצדיק את פעולותיה של רוסיה בעולם ובכך אפשר 'להשפיל' את הדמוקרטיה בעולם".

כתוצאה מהסנקציות הישירות, כל רכוש ואינטרס ברכוש של האישים הנכללים ברשימה, הנמצאים בשליטת גופים או חברות אמריקאיות – ייחסמו וידווחו למשרד לבקרה על נכסים זרים (OFAC). כמו כן, לא יאושרו עסקאות הקשורות בגורמים נגדם הוטלו הסנקציות, מול גורמים אמריקאים. איסורים אלו כוללים כל תרומה או אספקה של כספים, מתן סחורות או שירותים.

גם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הבהיר כי פוטין נמנה כעת ברשימה ידועה לשמצה של מנהיגים נגדם הוטלו סנקציות. לטענתו, הסנקציות מצד אירופה יחמירו את האינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה.